Gadgety

Šerých Jakub Serych na panska.cz
Středa Prosinec 28 11:09:25 CET 2011

Dalo se to http://is.gd/JULeLG dokonce videt na vlastni oci na vystave Merkuru, ktera se konala zhruba pred rokem v Muzeu hl. m. Prahy.
Je to presne jak bylo receno pouze znouze ctnost, protoze v te dobe pro nej neexistovala jina jednoducha moznost jak zarizeni zrealizovat.

Wichterleho genialita je ve vynalezu vhodneho polymeru a v napadu vyrabet cocky odstredivou silou, ktera sama generuje parabolickou plochu a samozrejme i v tom udelat to nejjednodussim a nejdostupnejsim zpusobem.
Mimochodem na stejnem principu se realizuji i slusne velka zrcadla pro nektere astronomicke dalekohledy s rotujici misou se rtuti.

Jakub Serych

From: hw-list-bounces na list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Peter Bosnak
Sent: Tuesday, December 27, 2011 11:45 PM
To: Hw-list na list.hw.cz
Subject: Gadgety

Je mi to známe ale neviem, akú zásluhu na tej presnosti má práve ten Merkur. Nejako som po tom nepátral, poznám len fotky toho zariadenia ale skúste trebárs urobiť z Merkuru presnejší ladiaci prevod bez vôle na nejaký generátor, alebo prijímač, len s použitím dodávaných prvkov. Je to pekná hračka ale pán akademik Wichterle to nepoužil preto, že je Merkur presný ale preto, lebo asi nemal nič iné v tej dobe poruke. P.B.