OT Priklad inflace

Pondělí Prosinec 19 16:33:26 CET 2011

2011/12/19 RV <vicek.radek na cpost.cz>:

> k tomu se nemuzu vyjadrit, protoze pro me jsou hodinky nedilna soucast
> zivota - pokud uz je sundam z ruky a zapomenu si je vzit tak jsou ochotnej
> se pro ne vratit i pomerne z daleka

Když někdo potřebuje hodinky, proč ne, ale je rozdíl koupit si hodinky
za 60 000 nebo za 600. (Já osobně hodinky už dlouho nenosím, čas mám v
PC nebo v mobilu. Navíc jako elektrikář bych si je na jistý práce
stejně musel sundávat.)

> no cena dnes bude zrejme jeste vyrazne vyssi - tohle nejsou veci, ktere si
> kupujete bezne v krame a za dva roky je vyhodite

Jak jsem řek, pokud najde kupce a utrží za ně nějakou cenu, tak pak to
byla dobrá investice.

> jak jste na to prisel - stryc v te dobe uz vydelaval a rodinu nemel -
> predpokladam ze na ne dost dlouho setril - me prijde mnohem vetsi marneni
> penez si koupit auto - date za nej 400k a za 10-15 let nemate nic - ty
> hodinky zde budou i za dalsich 50 let

Jak jsem na to přišel? Nijak, to byla nadsázka a na konec věty jsem
nedal smajlík jen tak pro nic za nic ;) Auto si člověk obvykle
nekupuje jen aby měl auto, přináší mu taky nějaký užitek (většinou).
Ale hodinky tady budou stejně jako to auto - ale budou za 50 let stále
plnit svoji funkci, tj. ukazovat čas? Uvnitř je nějaký strojek, nějaké
pohyblivé části, ty se přece opotřebovávají. Auto se ovšem opotřebuje
víc, resp. podle toho, jak se používá. Nebylo ovšem vyrobeno, aby tady
bylo 50 let - a i kdyby ano, takové auto by nestálo 400 tisíc.

BTW některá 50-letá auta stále ještě jezdí.

> ono je prave dost problem najit nejake srovnatelne veci v tak dlouhem obdobi
> - pred 50 lety nebyly stejne pocitace ani auta - u tech hodinek je temer
> jistota, ze ty kalibry jsou prakticky bez zmeny

Musíte najít věc, která je v průběhu let stále stejně potřebná -
například ty kapesní/náramkové hodinky kdysi dávno lidi vůbec
nepotřebovali (nepotřebovali žádné hodiny, vstávali když bylo světlo,
šli spát když byla tma). Postupně se ale i z hodinek stalo spotřební
zboží, klesla výrobní cena, změnily se i technologie - hodinář před
100 lety, ten musel umět opravit složitý mechanický strojek, dneska
stačí, když umí vymenit baterku a i ty levné hodinky za pár stovek
jsou přesné nebo přesnější než ty mechanické před 100 lety, které si
rozhodně nemohl dovolit každý.

A i když najdete věc, po které je po staletí stále stejná poptávka, už
asi nebudou stejné výrobní postupy a výrobní náklady. Navíc třeba ty
rohlíky některé supermarkety prodávají zřejmě pod cenou, je to vlastně
forma reklamy. To vám ale deformuje trh a inflaci z toho neurčíte.

P.K.