Jaký filesystém na 8GB SSD disk?

Radek Benedikt benedikt na lphard.cz
Úterý Prosinec 13 02:46:41 CET 2011

Ahoj,

> Nesouvisí to nějak se zarovnáním sektorů na fyzické paměťové prvky v SSD?
> http://www.root.cz/clanky/optimalizace-prace-s-ssd-disky-v-linuxu/

        je to tak, XPcka pocitaji ze sektorem 512 byte a daji se docela lehce
zpomalit i novejsim "klasickym" diskem s Advanced Formatem, oproti jeho
bratrickovi s klasickym formatem 512 byte. U SSD disku je to jeste vetsi
problem, samotny system ma struktury sice zarovnane na vetsi bloky, ale napr.
pokud se nainstaluji XPcka s default formatem tak to bezne vyjde, ze jsou
tyto struktury "pres" hranu a manipulace s nimi je utrpenim.
        Druha vec, ktera ovlivnuje vykon je podpora TRIM prikazu. SSD ma
docela
zalostny pocet zapisu do jednoho sektoru a tak si mimo jine odpomaha tim, ze
umi casto prepisovane veci "soupat" po disku, tak aby jej rovnomerne
opotrebovaval. A pokud vi, ze tahle oblast je prazdna, tak se mu cely proces
docela zjednodusuje. A k tomu prave je urcen prikaz TRIM.
        Proste XPcka, pokud maji chodit slusne musi byt take prislusne na SSD
disku
zarovnane, aby sedela granularita OS a SSD. Nekteri vyrobci na to poskytuji i
utility, ktere umi jednak zkopirovat stavajici HDD na SSD a predevsim tu
geometrii optimalizovat
        Ja sam mam na SSD prave zmineny Linux a na to, ze je to masina s AMD
E-350
(konkurent Atomu), a ma nejakych 2 * 3200 bogomips / 1600 MHz, tak to prave
diky tomu disku neni zadne orezavatko. Mam na tom postavenou NASku (krome SSD
jsou tam 3 * 2 TB disky v RAID5 poli). Kdyz pominu cenu, tak naprosta
spokojenost. Je pravda, ze jsem tu instalaci delal dvakrat, jednou mi prave
nesedela ta geometrie a tak jsem to smazal a nainstaloval podruhe. On nejen
XPckovy Fdisk ma snahu neplytvat mistem... Takhle mi zacina partition na
hranici 512 kB. Bezne zacina na cca 32 kB.
        Takze pro XPcka, bud to docela slusne nastudovat a nastavit rucne,
nebo
radeji se porozhlednou po nejake te utilite, tech veci co se vyplati
optimalizovat je vic, nejen ta geometrie.

        Radek (benedikt2hw.cz)