Re: MECH - upichování na soustruhu - něco dělám blbě

Ales Prochaska prochaska na alsoft.cz
Pondělí Srpen 29 16:23:27 CEST 2011

Upichování je z běžných prací vždycky největší zkouška tuhosti
soustruhu. Je mi líto, ale některý stroj to prostě vůbec nedá.

Obecně: nůž musí být podložený aby byl přesně v ose, to znamená na
setiny. Staří machři by uměli dát upichovák kousíček, ale opravdu jen
desetinku pod osu, ale to už se musí vědět kdy to jde a kdy ne. Nůž
musí být ustavený přesně kolmo k ose a musí mít břit širší než tělo,
aby nedrhnul boky. Musí být upnutý tak, aby vyložení bylo co nejmenší
- to způsobuje vibrace. Musí být vymezena vůle vedení i pohybového
šroubu příčného suportu, aby obrobek nůž "nevtahoval". Na mosaz musí
být trochu větší úhel čela než na ocel, aby byl co nejnižší řezný
odpor. Každopádně musí být břit kolmý, aby to nůž neohýbalo do strany
(upichovat s šikmým břitem taky jde, ale to už je vyšší dívčí). Taky
záleží na tom, co je to za mosaz - přepokládám, že běžná Ms58, která
dělá krátké třísky, jinak je nutné si vyhrát s vybroušením lamače
třísek. Kapka olejíčka nebo aspoň lihu do řezu udělá zázrak. A na
konec řezné podmínky: nejlepší je vyzkoušet a pamatovat na to, že
pokud nůž píská tak je obvykle příliš malý posuv. Otáčky jsou formálně
dány tabulkami řezných rychlostí, ale tady bych dal 1000 otáček a moc
bych se tím dál nezabýval.

Ales Prochaska