MECH - upichování na soustruhu - něco dělám blbě

Petr Simek psimek na jcu.cz
Pondělí Srpen 29 13:47:20 CEST 2011

On Mon, 29 Aug 2011, Kručinský Ladislav wrote:

> Ahoj, kolegové, třískového obrábění znalí. Prosím o pomoc.
> Mám půjčený "soustruh" PROMA SM-300e - je to to nejmenší co existuje.

Ja mam 700stovku a tuhost taky nic moc...

> Snažím se na tom upíchnout mosaznou tyčku - normální distančka, průměr
> 10 mm. Koupil jsem si upichovací nože 8x8 mm od pana Čejky a podařilo se
> mi už tři zničit. Vždycky to dopadlo stejně - upichuju, nůž zajíždí do
> mosazí, trošku to píská ale i občas tak jako "hrkne". No a jednou to
> hrkne tak, že obrobek - tyčka se dostane nad nůž a strhne tvrdokovoý
> plátek.

Na tyhle noze zapomente, nevim proc se to vyrabi a prodava i na tyhle male
soustruhy, ale nic s nimi neupichnete. Kupte si takovy drzak na radeko
platky a ty platky (cim tenci tim lepsi na maly soustruh) :

   http://kovonastroje.cz/store/eshop.php?id_eshop=810&node=8820615
   http://kovonastroje.cz/store/eshop.php?id_eshop=810&node=8820612

Ten platek je treba mirne podbrousit, videl jsem ze i na britu nahore
vybrusuji takovy zlabek. To by Vam melo na mosaz stacit - cim mensi
(tenci) tim lepe.

> Když to udělal poprvé, řekl jsem si že jsem asi byl moc rychlý při
> zajíždění do materiálu. Když to udělal podruhé, pokusil jsem se vymezit
> všechny možné vůle uložení supportu, tak že posuvy jdou docela ztuha ale
> jdou a mám pocit, že vůle nikde není. Nevím jestli se u této hračky dá
> nějak vymezit vůle vřetena (připadá mi ale, že tam žádná není - je to
> nový soustruh). Bohužel to udělal i potřetí a tak je mi jasné, že něco
> vorám.

Ne - tyhle male soustruhy nemaji tuhost potrebnou na upichovani. To je tak
na drevo, umelou hmotu, mozna hlinik ale mosaz uz je tvrdsi.

> Když jsem tam místo koupených nožů dal upichovák který jsem si vybrousil
> z RADECa 8x8 tak se zase děje to, že ke konci to hrkne a obrobek se
> ulomí. Někdy se ale upíchnutí podaří.

To se deje pokud to mate moc siroke, blbe nabrousene nebo osove moc nad,
kazdopadne to ze se ulomi je nakonec cil ne ?

S tim mym soustruhem a radeko platky upichuju mosaz i bronz OK ale ocel
je problem. Kdyz si ten radeko platek zbrousim aby byl jeste tenci nez
2.5mm co ma, tak to do zeleza zapichnu 8-10mm ale pak uz to nejde.
Nakonec jsem to vyresil uhlovou bruskou 125mm , pridelal jsem na ni
zelezo pro upnuti do suportu a upichuju ocel timhle. Kdyz se dobre
osove srovna, tak to zajede do zeleza 30-40mm jako do masla :-)