[OT] Zákony trhu (Cena snimacu do fotaku)

Milan B. milan na bastl.sk
Čtvrtek Srpen 18 16:02:04 CEST 2011

> [...]
> oxymoron devalvující význam slova výchova směrem k libovolné
> manipulaci se subjektem, lhostejno zda v pozitivním či negativním
> smyslu. Považujete-li za "dobře vychovaného spotřebitele" hlupáka bez
> vlastního úsudku, budiž, je to Vaše věc. Ale já výchovu a manipulaci
> nezaměňuji, a proto stále trvám na tom, že úlohou marketingu není
> vychovávat, ale prodávat. A že součástí procesu prodeje je manipulace
> s kupujícím? Proboha, to je přece součást marketingu od počátku
> civilizace a pozastavovat se nad tím je přinejmenším pošetilé.

Je docela zvlastne, ze ste to pochopili tak, ako by som to snad
obhajoval. Asi jazykova bariera alebo co.

Podla viacerych slovnikov slovenskeho jazyka je vychova sustavne
cielavedome posobenie na cloveka, zabezpecujuce jeho rozvoj vstepovanim
takych vlastnosti, ktore vychovavatel povazuje za dobre (zostrucnene a
zhrnute).  Takze vychova nie je len dobra, ale moze byt aj zla - a
zavisi to od uhla pohladu. Tak ako vychova hitlerjugend k rasovej
nenavisti bola vychovou (z nasho pohladu zlou, z pohladu tretej rise
dobrou), takisto systematicky vyplach mozgou reklamami a marketingom je
vychovou (z pohladu konzumnej spolocnosti dobrou).

Takze ak vyznam slova vychova chapete inac, budiz, je to Vasa vec. Ale
inac mate pravdu, ulohou marketingu je predavat - a jednym z
prostriedkov je to, co marketingovi slizi nazyvaju vychova spotrebitela.

Suhlasim ze sucastou marketingu je a bola manipulacia s kupujucim. Nad
tym sa nepozastavujem. To, co je v dnesnej dobe z mojho pohladu zle je
jej vsadepritomnost a cielova skupina manipulacie - deti od batolacieho
veku (a to asi kupujuci nie su) - co tu skutocne od pociatku vekov
nebolo, zacalo to vyraznejsie snad v 80-tych rokoch s (z dnesneho
pohladu naivnym)  "My First Sony". Ale odvtedy sa vela zmenilo a
dlhodoba marketingova vychova (detskeho a buduceho) spotrebitela je
velmi dokladne prepracovana.

Ak sa Vam zda, ze pozastavovat sa nad tymto je posetile, tak marketing
vo svojej vychovnej snahe uspel.

-m-