OT: Opět Česká pošta - v kombinaci se socialkou

Tomáš Vymětal vymetalt na gmail.com
Středa Srpen 17 12:47:10 CEST 2011

Je to přehnané, ale funguje to tak i teď, jen bez těch exportů a
importů. Tato data by se dala mimochodem přenášet hromadně mezi
jednotlivými IS, když už. Nicméně celá sranda je o tom, že tím společným
klíčem tam bývá nějaká osoba, málokdy něco víc. I když třeba při
vymáhání pohledávek je potřeba projít všechny ty systémy, jak kde klient
dluží a podle toho reagovat. Opět, jednotný systém by fungoval skvěle,
samostatný systém, do kterého by se tato data importovala, podobně.

Tady nicméně třeba narazíme na komunikaci s bankami. Co jsem viděl, tak
v okamžiku, kdy se člověk dostane na černou listinu, jde se nejdřív po
bankovních účtech. Takhle si úřednice dělají třeba měsíc seznam, a až je
toho hodně, pošle se oficiální žádost do všech bankovních ústavů
(jednoduše "má osoba xy rč z u vás účet?"), ty mají ze zákona odpovědět
do několika dní. Tady je zase jedna chyba v matrixu. Různé banky reagují
různě. VIDĚL jsem přímo reakce, které vypadaly:
- osoby x,y,z u nás účet mají, osoby a,b,c nikoliv (tuším jediný ze
zákona korektní)
- osoba x u nás má účet, aktuální výše prostředků z, osoba y u nás nemá účet
- osoby x,y,z u nás účet mají, osoby a,b,c nikoliv, výpisy z účtů v
příloze (a skutečně vytištěné výpisy, tak jak je dostane klient banky,
takže se úřednice bavily tím, kdo kde kdy platil)

Pak, až na to bude čas, se pošle do banky žádost o zablokování účtu,
banka potvrdí, pošle se žádost o převod financí, banka potvrdí,
odblokování, banka potvrdí. To všechno může trvat několik měsíců (a
klidně i rok). A třeba díky chybě úředníka tak může podnikatel být bez
finančních prostředků.

Další chyba v systému - slyšel jsem třeba o případu, kdy jedna banka
zareagovala, že účet klient má, že jde o stavební spoření. V jiné bance
běžný účet. Sociálka zablokovala (kvůli pár korunám nedoplatku nebo
penále z prodlení za pár dní) ten účet spoření, díky čemuž pak klient
neměl nárok na státní podporu v daném roce. Nereagoval na poštovní
výzvy, protože jel řešit větší zakázku někam do Asie a před odjezdem
pečlivě všechno poplatil (jen to někde nestihl). Shodou okolností by mu
ale zablokování toho běžného účtu na cestách přineslo mnohem více problémů.

Ale hlavní problém je tu v tom, že všechno strašně dlouho trvá. I když
se najde backdoor, najde se díky tomu, že jej lidi začnou tak zneužívat,
že už o tom ani v novinách nepíší. Teprve tehdy se začne pracovat na
service packu. Místo toho, aby úřednice už při prvním náznaku problému
podala "oznámení" nahoru a provedl se hotfix.

Taky státní správou proběhla sada IT školení. Jak funguje počítač,
základní údržba, práce s officy. A na všechno testy. A pozor. Online
testy. Jenže, testy se otevřely v kanceláři a provedla týmová práce,
kolikrát celé oddělení nebo i budova měla stejné odpovědi. A vyhodnocení
pak šlo pouze k přímým nadřízeným (tedy přístup nejspíš měli i někde
výš, ale neřešili), kteří se lehce podivili nad tím, že nějaký exot
(většinou inteligent na brigádě) zodpověděl test na 100% a že si ho má
radši napsat znovu, aby to nevypadalo ... divně.

T.V.