OT: Opět Česká pošta - v kombinaci se socialkou

RV vicek.radek na cpost.cz
Středa Srpen 17 11:38:24 CEST 2011


Vzhledem k tomu, ze pri outsoursingu tisku, ktere pro firmy i urady 
delame, prichazim velmi pravidelne do styku s IS techto spolecnosti a to 
uz skoro 20 let, tak mam vcelku realny obrazek o tom jak to vypada.

Mohu zodpovedne prohlasit, ze u 95% zakazniku (bez ohledu na to zda je 
to soukrommy nebo statni sektor) je to tragedie - myslim tim skutecny 
pravek.

Nezanedbatelne procento provozuje jak tomu rikam excel-brainstorming. 
Tedy nejchytrejsi clovek ve firme vytvori tabulky v excelu (kazdou na 
nejakou cinnost), ktera se vysle po firme a kazda osoba tam upravi co 
uzna za vhodne - dopise/prepise/smaze vcetne toho co tam napsal nekdo 
predtim - jakmile tabulka doputuje na posledni misto je hotovo.
V tabulce jsou odkazy na soubory ulozene na obrovskem sdilenem disku kam 
kazdy muze, kde se neprovozuji zadne adresare, zadny audit, takze kazdy 
soubor ma nazev dlouhy co se vejde.
To co popisuju je zatim to nejstrasnejsi co jsem zazil - jinde jsou to 
ale jen ruzne kombinace a obmneny. Ve finale tam sedi dve hnusne baby, 
ktere jsou presvedceny o sve nezastupitelnosti, ktere jakoukoliv zmenu 
systemu pohrbi nebot by se zjistilo ze jejich praci zastane automaticky 
skript. Prestoze mame nekolik rozhrani jak prijimat zakazky tak jsme 
byli donuceni napsat specialni rozhrani, ktere reaguje na maily zaslane 
tema babama - rozparsuje ty silene excely, zjisti jak se jmenuje ten 
soubor - pripoji se na jejich ftp (ano je to ten samej disk co je 
sdileny uvnitr firmy), prohrabeme se tema miliony souboru a soubor 
preneseme k nam. Prestoze jsme vedeli, ze ty baby nebudou schopne 
dodrzet strojove vyplnovani tech formularu a budou vznikat storna 
zakazek tak baba samozrejme tvrdila, ze jim se nikdy nic takoveho 
nestava. Prvni den neproslo 90% zakazek (vzdyt co je takova mezera 
navic, nebo lomitko a zpetne lomitko), baba vyskakovala, ted uz 
nevyskakuje, ale stale mame podobne procento zmetku, protoze to 
vyplnujou rucne.

Pisu o realne firme (opravdu velke), ktera se prsi skvelym systemem 
zpracovani udalosti od zakazniku v reklamach co bezi v TV a jinych mediich.

To vubec nemluvim o tom, ze kdyz jsme spustili API rozhrani na webu tak 
jsme vetsine IT oddeleni co o to meli zajem museli vysvetlovat co je to 
POST dotaz (GET jeste obcas nekdo pobira).

To proc ma vetsina uradu IS od ruznych firem je jednoduche - musi vypsat 
vyberove rizeni a nelze do nej napsat: mame uz system od XX a 
potrebujeme aby to bylo zase od XX aby si to rozumnelo

Radek Vicek

Dne 17.8.2011 11:03, Tomáš Vymětal napsal(a):
> V té státní správě to není v ničem jiné. Běžně se používá IS pro
> konkrétní agendu, takže jich tam může být celkem odhadem víc než 5.
> (Dokonce snad nějakej kontrolní fungoval v dosovým okně a nepodporoval
> žádný export nebo tisk, takže když byly potřeba nějaké údaje, ručně
> přepsat na papír a pak zadat do jiného programu.) Každý IS vytvářela
> jiná firma, nikterak spolu nedokáží komunikovat. Opět, od podobného
> systému bych si představoval, že bude komplexní, bude mít přímo webové
> rozhraní pro různé žádosti a kontrolu dat, bude zvládat spolupracovat s
> jinými úřady, bankami, atd. (Jak ta komunikace funguje nyní, bych snad
> napsal i katastrofickou knihu.) Navíc v dnešní době bych čekal
> decentralizované řešení, ale (tuším) pro poslední projekt vznikl
> centralizovaný server v praze, který odhadem 2/3 dne nejede, protože
> nestíhá, je zasekané internetové spojení, případně nejde net na
> pobočkách, takže půlka budovy počítá pavouky na stropě, protože nemá co
> dělat. Mimoto by se daly efektivně řešit práva a logování kdo kam leze
> (a proč), plus jednoduše zmíněné DS. To všechno jsem čekal, že začne
> analyzovat a implementovat vzniklé ministerstvo informatiky .. ale jak
> se ukázalo, šlo jen o další žumpu na peníze.
>
> T.V.



Další informace o konferenci Hw-list