[OT] jakou distribuci linuxu na stary NB

j s jarin.hw na gmail.com
Pátek Srpen 12 09:18:46 CEST 2011

Vam moze byt jedno, ci chce Microsoft pochovat Win XP. Microsoft
nemoze zariadit, aby Vam ten windows nebezal, tak isto ako mne nemoze
zabranit, aby mi na jednom stroji bezal Win98 a na inom Win2k. Ten
windows tam mozete prevadzkovat tak dlho, ako chcete, ak mate SW,
ktory tam bude bezat. Ked Microsoft prestane vydavat aktualizacie,
bude to len pre Vase dobro, menej zbytocneho shitu v systeme, teda ak
si aktualizacie rovno nevypinate.
Pokojne si tam ten WinXP nainstalujte nanovo, ak ste nan zvyknuty. Po
cistej instalacii budete prekvapeny ako to bezi.

Mozete skusit aj nejaku distribuciu Linuxu. Ked sa vobec pytate, aku,
asi nemate prehlad - zrejme pre Vas bude najlepsi nejaky derivat
Ubuntu. Su to take distribucie, s ktorymi sa pomerne lahko zacina, ak
ste zvyknuty na windows, osahate si trebars shell a ked Vma to bude
vyhovovat, mozete si zmenit distribuciu na nejaku, kde nie je tolko
grafickeho "balastu", ktory zial topi tu klasicku iluziu, ze Linux je
vhodny aj pre pomale stroje. U niektorych distribucii to plati, u
niektorych ani omylom, ba dokonca to moze byt horsie ako WinXP.
Mam jeden stroj s 1,4GHz procesorom a 384MB RAM, pouzival som ho doma
na prehravanie hudby, filmov, semtam browsovanie. Ubuntu 10.10 mi tam
bezalo asi tak svizne ako ked som sa raz davno pokusal instalovat
Win2k na PII/200Mhz/32MB RAM. Sialene dlha odozva na klikanie v menu,
trebars prehravanie DVD cca 2 frame/s - proste bolo vidno, ze ten
system sa drhne a nieco tam chyba. Len pre uplnost dodavam, ze v dual
boote som mal WinXP, na ktorom vsetko bezalo uplne fantasticky. Tak
som na ten stroj dal Lubuntu 11.04, je to o dost lepsie (len si
nevypinajte defaultny obrazok v pozadi, lebo sa Vam zruti system), ale
zdaleka ten system nie je taky svizny ako WinXP. Este som sa chcel
pohrat s Puppy Linuxom alebo Slitaz-om (co by mali byt malotonazne
ditribucie), ale nejako ma presla chut.
Na inom PC, s vyssim vykonom a viac RAM (1GB) mam Ubuntu 10.10 a som s
nim pomerne spokojny.

J.S.