"bezkrabicove" mikropajecky

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Čtvrtek Srpen 4 15:30:00 CEST 2011

Že účinnost nebude nijak závratná jsem čekal, ale 50 % i při podchlazeném
hrotu, je teda síla.

PH

From: <j.Krajinka na seznam.cz>
Mozne to je, vas pokus je vsak velmi obtizne realizovatelny v "domacich"
podminkach.
Popravde ten muj na tom neni o moc lepe.
Ja ho totiz provedl :-).
Prvnotni predstava byla: vezmu 10ml strikacku naplnim vodou o zname teplote
a nasledne doleji vodou pomoci inzulinky (ma ml deleny na 50 dilku) diky
povrchovemu napeti kapaliny se takto neda presne zmerit mnozsti odparene
dody i pri dobre realizaci bude chyba +- 15 dilku na inzulince.
Nizmene kdyz jsem se do toho jiz pustil tak jsem pouzil vybaveni, ktere asi
doma nema kazdy a zde jsou vysledky.
Experimet.
- injekcni strikacka 10ml chirana
- H2O o cistote 99.99%
- pajka Solomon SL-20
- pocatecni teplota vody 19.520C

do vody ponoren hrot ohraty podle nastaveni na pajce na 270C (cca 2mm hortu
ponoreny) po 300s se odparilo 3.623g H2O (vazeno na analytickych vahach)
povrchova teplota vody ve strikace byla 70,501C prumerna teplota po
zamichani 33,114C
teplota merena kalibrovanym a kompenzovanym platinovym cidlem (teplomerem)
Topeni v pajce po celou dobu jelo na plno a prikon pajky byl 60W +- 0,5W
vytahovat presnejsi merak nema pro mereni na primaru vyznam. ucinik 1
odporova zatez.

Pripadne vypocty necham ostatnich.
merna tepelna kapacita vody 4180 J/kgK ,
merne skupenske teplo varu vody 2 257 000 J/kg

JK

P.S. Vyletovat s touto solomonkou drat z GND svazku PC zdroje je velice
obtizne, proste tu hroudu cinu chlazenou draty nestaci dostatecne rychle
ohrivat.

>To nie je prilis objektivne. Ak sa vyrazne znizi teplota hrotu (t.j. daleko
>pod teplotu roztavenej spajky), tak sa zvysi prenos tepla do hrotu na ukor
>prenosu tepla inam. U tej trafopajkovacky to bude IMHO dramaticky rozdiel.
>Skuste si nakreslit elektricky ekvivalent.

Chcelo by to podla mna nejaky izotermicky pokus, t.j. skor kurit vacsi objem
roztavenej spajky v tepelne izolovanej nadobe, ktora je chladena dostatocnym
prietokom (aby nevznikol var) dostatocne velkeho objemu vody, aby sa jej
teplota zmenila vyznamnym len o malo, napr. o 10 st.C, pocas dostatocne
presne meratelnej doby, t.j. v rade minut; s tym, ze sa musi cely experiment
(t.j. tepelny tok medzi spajkou a vodou) nastavit tak, aby sa pocas tej doby
nezmenila teplota spajky vyrazne viac nez o tych 10st C. Tym zistime, ake
teplo sa odovzda pri danej teplote hrotu. Ale nie som na taketo merania
expert takze mozno nevidim nejake ine potencialne zadrhele.

wek