"bezkrabicove" mikropajecky

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Čtvrtek Srpen 4 09:31:40 CEST 2011

Co je to "ocinovana spicka"?

Ten odovzdany vykon predsa zavisi

1. od konstrukcie hrotu> Ta "ocinovana spicka" moze byt jednoducho len ocinovany kusok dlhsieho medeneho drotu, kde sa samozrejme ohrieva cely drot, naviac prenasa nezanedbatelnu cast tepla na privody.  Daju (dali - naposledy som kupoval pre 15 rokmi v BA u Buceka) sa kupit "vecne hroty", ktore maju medene privody a na nich privareny kratky a obvykle o nieco tensi "mostik" z ocividne ineho materialu. Podobne funguju aj hroty so "spolostenym mostikom" na niektorych dalekovychodnych spajkovackach. Samozrejme ze aj tam uteka znacna cast tepla do privodov, je to vsetko predsa kov a ak su dobre elektricke vodivosti, bohuzial su z principu dobre aj tepelne :-(

2. od prisposobenia odporu hrotu vystupnej impedancii trafa. Ten "vecny hrot" sa dal kupit vo viacerych verziach; ten tenky nehrial takmer vobec, to bolo dobre na to SMD harakiri, tym hrubym sa dali spajkovat tie odkvapy (ak bol splneny aj bod 3). Ja som po uvodnych pokusoch nainstaloval a mam stale nainstalovany celych tych 15 rokov permanentne ten stredny, len tak mimochodom. Ale bohvieako sa s nim nespajkuje, je to niekde na urovni tej ERS-50.

Tych 75VA bude pravdepodobne specifikacia trafa a treba to citat tak, ako je to napisane, t.j. ak tam hrot nie je alebo ma velku impedanciu, tak je to cista indukcnost co berie sice 75VA ale cos fi je plusminus nula; ak tam hrot je tak sa cos fi bude menit.

3. od prechodoveho odporu medzi (toto je sucast 2, ale bohuzial je to aj typicke slabe miesto celej trafopajky, a to vsetkych konstrukcii co poznam).

Takze ano, objektivne kalorimetrickoidne meranie by bolo fajn a posunulo by uroven nasich tlachov, ale obavam sa, ze narocnost slusneho merania takehoto charakteru by mohlo byt porovnatelne s narocnostou konstrukcie toho zdroja... :-)

wek