impulzni zatizitelnost vodicu

Pondělí Srpen 1 15:03:46 CEST 2011

Nějak se mi nezdálo že bych varistor s impulzní zatižitelností 4KA
(8/20us) mohl zaletovat do tišťáku. Tak jsem spočítal ohřev té fólie a
kupodivu to vychází při šířce 5mm i pro 18um. Kdyby si to někdo chtěl
stáhnout, zatím jsem to dal sem
http://vaelektronik.cz/fotky/impzat.xls
je to pro kulatý vodič i pro obdélníkový průřez. Nepočítá se tam ale
korekce odporu na teplotu, což může u vyšších teplot dělat až 20%. Je to
jen pro obdélníkový impulz (pro hrubý odhad to stačí). Při ohřevu
předpokládám že energii pohltí pouze tepelná kapacita vodiče,
ochlazování vzduchem (u tišťáku laminátem) jsem při tak krátkém impulzu
zanedbal.

V této souvislosti mě napadla jedna (asi čistě teoretická) věc - chová
se vodič (měď) při vysokých proudových hustotách lineárně, nebo je tam
mějaká mez nasycení, nad kterou nebude dostatek nosičů náboje a odpor
bude stoupat? Zatím jsem o tom slyšel jen u některých polovodičů.

Anděl