Re: Posun sinusového signalu ?

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Pátek Duben 22 19:50:21 CEST 2011

Amplituda harmonických sice klesá, ale vzhledem k tomu, že průběhy v dobře
fungujícím spínaném zdroji velmi připomínají obdélníky, nebude se od
teoretické hodnoty pro obdélníky min. do 7. harmonické moc lišit.

No a pokud kondenzátor nebude kondenzátorovat na 5-násobku pracovní
frekvence, způsobí tak ztráty kolem. 10 %, které se budu pálit nejprve na
omezovacích prvcích, které jsou na primáru trafa, dokud tyto neshoří, neb
jsou dimenzovány na max několik %. Pak začne topit primární spínací prvek,
přičemž ztrátový výkon dále vzroste, neb v sérii je zde ještě primární
zdroj, jehož napětí bývá stejné, nebo větší, než nominální indukované napětí
na primáru. V praxi ovšem tyto prblémy vznikají buď při nevhodné konstrukci
trafa, či návrhu DPS (rozptylová indukčnost), nebo až elyty vyschnou a tím
získají vysoké ESR (ztráty se pak dělí mezi zmíněné věci na primáru a ten
ESR).

Nevm přesně, z jaké doby pocházejí Vaše informace, ale v DS od kondenzátorů
LXZ a KMG z roku 2003 (první co jsem našel) jsou na konci grafy (pro 0,1-2,7
mF / 16; 25 V), kde impedance rychle klesá do cca 10 kHz, až se sejde s
křivkou ESR. Dále následuje spomalující se pokles až do konce grafu, tedy
100 kHz. Rezonance je nutně kdesi nad 100 kHz, ještě k tomu dost daleko na
to, aby se pod 100 kHz nijak neprojevila na grafu.

Nebo, je-li rezonance nějak záhadně potlačená, že není vidět na grafu,
nevadí v provozu zdroje a nebude vadit ani v diskutovaném případě, resp.
bude záviset na požadované přesnosti výstupního napětí. Je nutné si
uvědomit, že stačí, aby celková impedance kondenzátoru byla v celém rozsahu
dost malá na to, aby se jí způsobená změna amplitudy vešla do požadované
přesnosti. Při tom je vlastně úplně jedno, zda se na dané f zrovna chová
jako ESR+Xc, nebo ESR+XL.

PH

From: "Tomáš Hamouz" <hamouz na alsoft.cz>
Amplituda harmonických klesá, takže se nemusí hned utavit. Ale
rozhodně bude tranzistor spokojenější pokud mu v takém případě (680M @
200kHz) dáte paralelně něco menšího.
frez se pohybuje u velkých elektrolytů řádově v desítkách kHz.