Spinany zdroj

Jirka zaloha na volny.cz
Úterý Duben 12 18:54:19 CEST 2011

> Víc by mne potěšilo, kdyby diskuze přetékala linky na DPS na nějaký takový
> kulturně navržený zdroj s tučným 600W trafem.

Pane Žeravíku,

Vám se prostě člověk nezavděčí. Odpovědí jste dostal dost (ztotožňuji se
v nich i s kolegy), přesto jste mrzoutský a stále chcete něco jiného
(ale nikdo neví pořádně co).

Jinak řečeno: rozlučte se s tím, že by někde existovala hotová
konstrukce přesně na míru pro Vás, tedy se všemi již řečenými a
dále samozřejmě i s těmi nevyslovenými, či dokonce ještě nestanovenými
vlastnostmi a podmínkami.

Já osobně (a to mi spínaných zdrojů prošlo "servisníma rukama" už
opravdu hodně) bych volil cestu NUTNÝCH úprav, tj. především bych
zkontroloval kvalitu (tedy typ) a stav elektrolytů, ověřil bych "thermal
layout" (stručně řečeno jestli není někde prasárna v podobě topící
výkonové součásti vedle elektrolytu), dále teplotu (namáhání)
jednotlivých dílů za provozu a možná i izolační pevnost trafa, ev.
dalších prvlů (optron) mezi primárem a sekundárem. Ověření EMC
(amatérsky, prostě jen jestli se sousedka i při Vašem zapnutém zdroji
může pořád kulturně vyvíjet u OVRZ apod.) pak jako bonbónek.

Ještě konkrétně k Vaší úvaze:

> Některé kondy na výstupu bude třeba vyhodit,
> možná i velkou výstupní tlumivku bude možné nahradit menší, na zvlnění až
> tak nezáleží

Pokud myslíte kondenzátory na jedné (používané) větvi a akumulační
(pracovní) tlumivku, pak bych si to velmi rozmyslel. Ono totiž nejde jen
o zvlnění navenek, ale např. - a to zcela zásadně - o přípustný střídavý
proud těmi elektrolyty. Ten se se zmenšením hodnoty akumulační tlumivky
a snížením počtu kondenzátorů samozřejmě zvýší (míněno vzhledem k
jednomu kusu kondenzátoru). Jakmile se začnete blížit mezním katalogovým
hodnotám (a to musí jít o solidního výrobce, tedy třeba Nippon ChemiCon
nebo Rubycon) a navíc nezajistíte dostatečné chlazení kondenzátoru,
nepočítejte s rozumnou životností.

Příp. ovlivnění stability zpětnovazební smyčky zdroje už raději nebudu
rozebírat.

---
Jirka