Re: TOTAL OT: Vzdělání a budoucnost

Standa Palas stpalas na volny.cz
Pondělí Duben 11 09:40:09 CEST 2011

    Já jsem si kdysi dělal dálkově výuční list. Při závěrečné zkoušce tam
byl jeden z mých učitelů a asi dva starší páni, zkoušející. Dostal jsem úkol
nakreslit schema myslím,že snad nějakého komparačního voltmetru. Já jsem
tenktrát trochu věděl, jak má pracovat komparační voltmetr ale schema jsem
musel vymyslet z hlavy. Když jsem svůj výtvor odevzdal, ti dva pánové na to
koukli a pak nechápavě zvedli hlavu a podívali se na toho mého učitele.
Učitel pokrčil rameny a prohlásil "pán je praktik". Ti dva jen trochu zvedli
obočí, kývli hlavou a jali se studovat to moje schema. Pak došli k závěru,
že by to až na malou drobnost mohlo fungovat a dál už to bylo v pohodě. Až
po zkoušce mi došlo, že ode mně čekali nějaké schema nabiflované z učebnice
a když jsem jim tam nakreslil cosi úplně jiného, že je to asi trochu
vykolejilo.
    Sám zatím v oboru funguji i bez VŠ.Titul mi prozatím nechybí. Skoro
všechno,co potřebuji ke své práci se mohu naučit samostudiem.Co by se mi
občas hodilo by byla větší znalost matematiky. Na to by asi byla škola
dobrá. Teď už mi na to chybí čas, klid i výdrž.

Staňa

----- Original Message -----
From: "Pavel Troller" <patrol na sinus.cz>
To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Monday, April 11, 2011 8:25 AM
Subject: Re: TOTAL OT: Vzdělání a budoucnost

Zdravím,

> Já bych odpověděl "RC článek" ;)

A já bych se zeptal: "Výborně! A jaký - buďto stačí slovně, nebo můžete
napsat
přenosovou funkci".

> Uslyším audio signál.

"Velmi správně. A uslyšíte nějakou změnu oproti původním signálu ?"

> Další RC článek ;)

No tady už by asi měl student vědět, že bude muset být konkrétnější.

> V krajním případě nic. Dejte mi pájku a hrst součástek a hned
> uslyšíme, co uslyšíme. Čerstvý absolvent školy by to mohl umět i
> spočítat.

Samozřejmě, pokud by student tvrdil, že neuslyší nic, stanovil bych mu
přibližné hodnoty prvků tak, aby něco slyšel :-). Ono by stačilo nakreslit
přibližně graf přenosové funkce... Z tohoto "snapshotu" komunikace nemůžete
bohužel vyvodit, jak by se rozhovor vyvíjel, pokud byste byl na místě
zmíněného
studenta Vy :-).
  Jinak u obhajoby bohužel není místo na pájku a hrst součástek, není tam
ani vhodný zdroj audiosignálu (možná by šla použít zvukovka z PC, ze kterého
si studenti pouštějí obhajobu) :-). A nadto kdyby měl pájet každý student,
kterého se zeptají na vlastnosti nějakého obvodu, za den by se stihli sotva
3 a my jich bohužel musíme stihnout až 10 (což v žádném případě nepovažuji
za
rozumné, ale já ta pravidla bohužel nestanovuji).
  Já tím chtěl spíše naznačit, že ikdyž student měl jakés-takés teoretické
znalosti, totálně mu chybělo napojení na praktické zkušenosti. Každý by měl
vědět, že derivační článek bude potlačovat nízké frekvence, takže student by
měl odpovědět "Odřízne to hloubky" a na ten druhý "Odřízne to výšky". Takže
oba za sebou (samozřejmě při vhodně volených součástkách) by měl komentovat
třeba "bude to zvuk jako z telefonu" :-).

> Pavel Kadečka

Zdraví Pavel