OT kviz na vikend - 100 rokov od vyznamneho objavu

balu@home daniel.valuch na orange.fr
Pátek Duben 8 22:07:46 CEST 2011

este aby sme to korektne ukoncili - riesenie kvizu je objav
supravodivosti. Dnes, pred 100 rokmi, Kamerlingh Onnes objavil ze pri
znizovani teploty sa odpor ortutovej vzorky prudko znizil o niekolko radov.

Inak tento pan je vseobecne pomerne zaujimavy. Ak si dobre pamatam tak
on sa primarne nevenoval meraniu odporu, ale skumal chladenie a
skvapalnovanie plynov a nasledne skumaniu vlastnosti materialov.

Ako prvy dokazal skvapalnit helium. Ked sa na tie experimentalne aparaty
pozerame dnes vyzeraju velmi komicky.
Nasledne sa mu podarilo urobit dalsiu vec, ktoru ale sam nezaregistroval
- pri dlasom chladeni helia pod 2K nastava v kvapaline supratekutost.
Cela kvapalina prejde nahlym fazovym prechodom, stane sa idealnou
kvapalinou. Nekonecna tepelna vodivost, nulova viskozita. Napriek tomu
ze tento jav sprevadza nahle zovretie a zmiznutie vsetkych bublin v
celom objeme kvapaliny ho prehliadli.

Aby som sa vratil k teme. Supravodice su charakterizovane viacerymi
parametrami, teplota je len jeden z nich. Potom nasleduje napriklad
maximalna prudova hustota alebo maximalne magneticke pole. Existuje
viacero skupin supravodicov ktore pokryvaju tento parameterspace. Je to
trojrozmerny graf ktory ukazuje kedy je supravodic supravodivy a kedy
quenchne a stane sa normalne vodivy. U normalne vodiveho kablu mozes
zvysovat prudovu hustotu neobmedzene, jediny problem je ze sa kabel
ohrieva az kym nezhori.
U supravodica to ale nefunguje, ked zvysujes prudovu hustotu stale
fungule, ale nad urcitu hranicu prestane byt supravodivy. Ak potrebujes
prenasat dany prud musis upliest kabel zo vzajomne izolovanych
supravodivych vlakien aby si ju neprekrocil.

Kable pre supravodive magnety su 'klasicke' supravodice prveho druhu.
Potrebuju nizku teplotu a dosahuju prudove hustoty v rade jednotiek
kA/mm^2. Su pomerne lacne a technologia je uz pomerne dobre vychytana,
urcite aj vdaka obrovskym investiaciam z LHC.

V energetike sa supravodive vedenia uz pouzivaju, minimalne v usa je ich
hned niekolko, vsetko su ale pomerne kratke spojky, nie dialkove
vedenia. Pre energetiku treba nie len vysoke prudy ale aj vysoke
napatia. Chladiace kvapalne plyny maju pomerne nizku prieraznu pevnost v
porovnani s 'klasickymi' izolantmi. Takze situacia by sa obratila,
klasicke 100kV/1kA vedenie by preslo na nieco ako 1kV a 100kA.
Supravodice nemaju radi zmeny, takze neviem ci by bolo vobec mozne
prenasat 50Hz prud.

Vseobecne vysokoteplotne supravodice nedokazu pracovat s vysokymi
prudovymi hustotami ani pri vyssich hodnotach magnetickych poli. Navyse
su to pomerne exoticke materialy, takze su nedostupne v priemyselnom
meritku a velmi drahe. Na druhej strane by mozno stacilo chladenie
dusikom, ale postavit niekolko sto km dlhy bezudrzbovy kryostat nie je
trivialne.
Kryostaty sa konstruuju bud s izolacnym vakuom, co je na tento ucel asi
uplne neschodne. Jednak sa musi neustale cerpat, a cerpat sa musi radovo
na 10^-5 az -6 mbar, inak sa vyrazne zvysuje prenos tepla tym vzduchom.
Potom najst poruchu na tak dlhom potrubi je viacmenej nemozne.
Klasicky koaxialny kryostat s pevnym izolacnym materialom je asi
nerealny uplne.
Ono sa to nezda, ale prenos tepla z kelvinovych teplot na izbovu teplotu
je tak velmi neucinny ze na chladenie toho vedenia, ked extrapolujem z
LHC, by bolo treba radovo megawatt na kilometer.

Rozmyslam aky prinos by mali supravodive tocive stroje. Sucasne tocive
stroje velkych vykonov maju pomerne dobre ucinnosti. Indukcia pola by
sice mozno vzrastla z 1.5T na niekolko jednotiek T, ale za cenu toho ze
nemoze mat klasicky magneticky obvod. Boli by to len "vZduchove" cievky.
Ak by nebol aj rotor supravodivy a v uplnej blizkosti statora tak by to
zrejme neprinieslo ziaden uzitok.

Aby som to zhrnul, zatial to vyzera tak ze bezny supravodic z drogerie
stale potrebuje helium.

b.

 > Vratme sa vsak k tej supravodivosti; a ked si to uz nacal, tak
niekolko otazok.

 > Uplynulo 100 rokov od objavu. Nad slnko su jasne vyhody pouzitia
supravodicov, a v dnesnej tazko energeticky skusanej dobe by sa nam v
kazdodennom zivote zisli ako sol. Preco teda este stale po 100 rokoch
nemame nielenze lokalne rozvody supravodive (co by mimochodom snad
riesilo aj problem solarnych spiciek), ale ani dialkove vedenia. Pred
revoluciou som vo vedecko-popularnych casopisoch cital o supravodivych
generatoroch konstruovanych sovietskymi vedcami (a teda nepochybne aj
zahnivajucimi kapitalistami) - a kde teda su? Pred asi 20 rokmi bolo
velke halo okolo vysokoteplotnych supravodicov, ale aj vy v CERNe
chladite magnety heliom, preco?