doporucte single board computer

David Belohrad david na belohrad.ch
Pátek Duben 8 21:49:37 CEST 2011

nevyhovel.

abych osvetlil o co jde...

obcas delame zarizeni, ktere z rozlicnych duvodu nechceme aby bylo zapojene
na VME. Potrebujeme do nej ovsem nejaky embedded system tak, abychom mohli
zarizeni kalibrovat, abychom s nim mohli po inetu komunikovat. Zarizeni je
kus hardware, vetsinou v 1U 19" krabici aby slo pekne nainstalovat do racku.

momentalne to resime tak, ze si kupujeme od altery cyclone vyvojove kity
(cca 900USD), do kterych napalime NIOS, ktery ovlada primo hardware. Tohle
funguje dobre, ale: a) je to drahe v porovnani s low-cost FPGA kitem+low
cost MCU, b) vyvoj pro NIOS je pakarna (=eclipse, pomale, spousta problemu s
altera softem), c) vetsinou to vyzaduje velke FPGA protoze potrebujeme aby
procesor delal komplexni operace (napr formovani paketu, komunikaci + nejaky
RT processing, obcas nejakou matematiku pro redukci toku dat)

tak se divame po alternative, ktera by zahrnovala FPGA kit (napr. nejake ty
levne, vetsinou nepotrebujeme moc LE, ale hodne pameti) a MCU modul. MCU
modul musi byt schopen spustit standardni linux (takze zadne uCos a tak
podobne) a komunikovat s FPGA (a ostatnim hardware) bud pres PCIe, nebo pres
nejakou jinou sbernici (I2c) pro pomale operace. Tim, ze se budou pouzivat
standardni nastroje, omezi se prapodivne problemy s NIOSem, bude to levnejsi
a development cost (jak financni tak manpower) pujde dolu. Hledam tedy
desku, ktera bude mit jedno jedine napajeni, pamet a vsechno co s tim
souvisi primo na desce a nebude obsahovat veci ktere nepotrebuji (jako napr.
VGA konektor)

Ale hlavne (!) to delame z toho duvodu, abychom zamezili tomu, ze softwerari
zacnou do naseho uzasneho hardware strkat prsty a nechame si dulezite
algoritmy (napr. kalibraci zarizeni) ve firmware a nenechame si sprznit pul
roku matematickych a statistickych vypoctu tim, ze softwerari nepochopi jak
to ma pracovat a udelaji to podle sebe :) Takze degradujeme softwerare na
vytvarece gui a prenasece dat z mista na misto. uz jich mam plne zuby. a
vzhledem k tomu, ze po nich nemuzu rvat, zaridim hardware tak, abych je
nepotreboval. na napsani firmware bude stacit student, a po tom se rvat smi
8-)

d.