UPS: (bylo: Re: TrochuOT Praskajici zarovky kvuli solarum)

Jirka zaloha na volny.cz
Čtvrtek Duben 7 15:08:23 CEST 2011

> Proste se dojde na
> CV a tam se pocka - zrejme to funguje tak, ze baterie na horni hranici
> napeti v rezimu CV ma vyrazne horsi ucinnost nabijeni a tudiz
> neabsorbuje naboj - tudiz po nekolika cyklech CC/CV ta horsi baterie ty
> dve ostatni dozene.

Takhle ale pracují všechny UPS (jejich nabíjecí části), režim CC->CV je
standard. Ten Eaton (tzv. ABM technologie) se liší tím, že aku do jisté
míry cykluje, namísto aby je napěťově udržoval na standby úrovni.
Některé jiné značky se ale chovají podobně, takže je otázka, nakolik jde
o reálný fyzikální (elektrický, elektrochemický) široce využívaný efekt
a nakolik o marketingový blábol.

Proto si myslím, že změřený "balanční efekt" byl spíš dán prostě tím, že
aku byly kapacitně, vnitřní impedancí atd. velmi podobné (téměř stejné)
a logicky se jejich napětí po delším nabíjení vyrovnala. Žádné balanční
zapojení se tam prostě nekoná (jak jste i psal) a hypotéza o "nižší
účinnosti nabíjení" je stejně na vodě, jako ta moje s konstantním
napětím aku při "trickle" nabíjení.

---
Jirka