Konstrukcia DDS generatora z PE/2006

balu@home daniel.valuch na orange.fr
Čtvrtek Duben 7 14:40:33 CEST 2011

bezne krystalove oscilatory bezia na desiatkach MHz a typicky sa v
pristrojovej technike pouziva referencna frekvencia 10MHz. Maximalna
vzorkovacia frekvencia cipu 9858 je 1GHz, hodinovy vstup ma aj delicku
dvoma, takze sa daju pouzit aj 2GHz.
Frekvenciu krystalu treba vhodne vynasobit. Prva vec ktora vacsinu ludi
prirodzene napadne je pouzit PLL. Zatial vsetko jasne.
But... the devil is in details.

PLL pozostava z referencie, fazoveho komparatora, deliciek a VCO. V
sucasnosti je mozne kupit asi milion typov celych PLL generatorov na
jednom cipe, ale ked sa pozres na detaily ani jeden nie je uplne
uspokojivo kompletny.
PLL nasobi fazovy sum referencie deliacim pomerom, takze ked si vezmeme
povedzme ten 10MHz oscilator tak na 1GHz dostaneme minimalne 100x vyssi
fazovy sum. Preto chcem aby fazovy komparator bezal na frekvencii
referencie. Pre amaterske aplikacie to nie je velky problem, ale preco
zruinovat kvalitu vystupneho signalu hned na zaciatku.
Vela obvodov ma priamo na cipe VCO ku ktoremu sa len pripoji externy
induktor alebo rezonancny tank. Ked sa na to pozres blizsie najdes ze
prave 1GHz nie je uplne drogeriova frekvencia :-) Najdes plno na nizsie,
plno na vyssie frekvencie.
Dalsim obvodom v rade je samotna delicka. Vsetky all in one cipy ju maju
spolu s milionom dalsich parametrov programovatelnu, zatial som nenasiel
nic co ma non-volatile pamat. Da sa samozrejme nadratovat delicka ako
externy cip a tam sa potom nic neprogramuje.

Cely problem nie je technicky, kazdy kusok je k dispozicii. Ale
nepodarilo sa mi zatial najst dostatocne elegantne a jednoduche
riesenie, ktore sa len priplacne k tomu dds cipu a nebude sa treba on
starat.

b.