OT: software - zaujimave citanie

Milan B. milan na bastl.sk
Středa Září 29 23:41:09 CEST 2010

Uz to zacina byt dlhe, tak niektore casti vyhodim

On 29. 9. 2010 21:24, Ales Prochaska wrote:

> Ti experti se tak moc nemýlili. COBOL byl na tehdejší dobu zajímavý
> jazyk na zpracování složitě strukturovaných sekvenčních souborů a
> rozvoji počítačů rozhodně pomohl. Bohužel determinoval myšlení
> některých lidí natolik, že potom i v céčku psali cobolské programy
> (jen globální proměnné apod.), ale ty programy měly statisíce řádků a
> fungovaly.

Experti sa mylili. Mylili sa v tom, ze programatori stracali kontrolu
nad projektmi vdaka tomu, ze programovacie jazyky boli vzdialene ludskym
jazykom. COBOL bol uvedeny ako priklad ukecaneho jazyka - nikto
nespochybnuje jeho vyhody v danom case.

> Experti o pár let později identifikovali další problém a ten je platný
> dodnes - nutnost zvládání chyb. Ten si ovšem řada programátorů -
> mistrů světa odmítá připustit a podřídit se mu, takže se s tím ve
> větším měřítku nic nedělá.

To nie su programatori. A nerobi sa s tym nic z inych dovodov - ucinne
metody na detekovanie chyb su drahe.

> Formálně máte pravdu - jazyk zahnující pouze podmíněný skok a přičtení
> jedničky by měl stačit na vyřešení jakéhokoliv problému, ale tak nějak
> nestačí...

Ach jo. Priklady ad absurdum. Neslo by to bez nich? Pridajme este GUI v
assembleri, rezervacny system v assembleri ... asi tomu nebudete verit,
ale kedysi sa cele operacne systemy pisali v assembleri - a fungovali a
boli hotove v realnom case ...

Ale k veci: Staci. Len nie je efektivny. To su dve rozne veci.

> To bychom se asi špatně pochopili. Programátor samozřejmě musí znát
> algoritmy (aspoň by si měl přečist Knutha :-)) a musí být schopen je
> implementovat v každém jazyce který zná. Ale narážím na techniky,
> které neznáte dokud je za vás někdo nevymyslí a nesdělí vám je
> prostřednictvím programovacího jazyka.

Techniky a algoritmy sa oznamuju inym sposobom, ako pomocou
programovacieho jazyka. To ako keby ste cakali, ze matematika sa bude
sirit prostrednictvom kalkulacky.

> Asi neznáte Adu - doporučuji se jistou pasáž naučit a pravděpodoboně
> mi pak uvěříte. Nejdřív si ale sepište na papír všechny metody
> synchronizace paralelních procesů které znáte, pak si přečtěte metodu
> "randezvous" a správu tasků z Ady (docela makačka na bednu to
> pochopit) a pak si řeknete ejhle, tohle by se dalo skvěle využít na
> tohle a tohle a vyplyne vám nové a jednodušší řešení starých problémů
> se kterými jste se kdy potýkal. A to je přesně to co mám na mysli.
> Určitě jste to už zažil, stačí si vzpomenout.

Myslite r*e*ndezvous? Je to ta klient/server implementacia volania
taskov? Kde jeden task (server) caka uspaty na zavolanie od klienta,
zobudi sa, porobi nieco a znova sa uspi a caka na nove spojenie?

Ale ak je to tak, tak to nie je nic nove a ani nic zlozite. Ved tak
nejako su implementovane aj sokety v IP stacku, napriklad. Na to
nepotrebujem Adu aby mi povedala ze existuje tento sposob IPC ...

> To myslím zcela vážně a o tom je celá debata :-)
>
> Když jazyk nepodporuje výjimky, tak budete muset ošetřovat chyby
> jinak, jestli nechcete aby vám to vystřelilo na "zero divide" :-)

Ano, budem chyby osetrovat inym sposobom. Ale to ze jazyk nepodporuje
vynimky, neznamena, ze chyba nebude osetrena. O tomto je ta debata.

IMHO ak naprogramujem nieco tak, ze nastane delenie nulou, tak mam z
principu zly algoritmus. Taketo pouzivanie vynimiek ako metody
programovania je velmi zla praktika, pretoze presuva riesenie chyby z
miesta jej vzniku niekam inam.

> Když jazyk nepodporuje makra tak ... ale ne, to už by byla podpásovka
> :-)

Ked nepodporuje makra, tak nepodporuje makra. Comu to vadi?

> Ale ano, já také naprogramuju bubblesort v Céčku, v Pascalu, ve
> Fortranu, v Adě, v Cobolu, ve Flexu a když na to přijde tak i ve
> skriptu pro řízení závlahového automatu, ale v okamžiku kdy budete v
> plain C zkoušet naprogramovat systém o 10,000,000 řádků tak jste
> prostě vedle a utopíte se v chybách (to hlavně!) a nedodržíte termín a
> zákazník vás rozdupe.

Presne tak isto sa utopim v chybach ako vy s tou vasou Adou alebo neviem
s cim. Pretoze pri takychto projektoch musia nastupit trochu ine metody
riadenia a spravovania projektov - a verte mi, nazov programovacieho
jazyka sa v nich nehra ziadnu ulohu.

> ?

TLA = Three Letter Abbreviations (trojpismenove skratky) - vec, z ktorej
su manageri na vrchole blaha. TCO - Total Costs of Ownership. TTM -
Time To Market - to su vsetko tie argumenty, ktore sa pouzivaju ked je
treba obhajit pouzitie Javy, ARM-u dotnetu c-sharpu a podobne.

Argument ak pouzijete ... nedodrzite termin patri do tejto kategorie.

> Nevyrobil. Umřel by někde u kolen :-)

Nie. Najal by viac pomocnikov, ktory by to osekali. A preco si myslite,
ze dlato z nekvalitneho zeleza je lepsie ako diamant ?

> Dá se to říc tak, že to byla podmínka nutná, nikoliv postačující :-)

Tak to urcite nie.

> Michelangelo bez kamene a dláta by byl jen ten šikovnej od sousedů co
> nám vymaloval hospodu.

A to uz vobec nie.