OT: software - zaujimave citanie

Petr Zahradnik clexpert na clexpert.cz
Středa Září 29 22:00:41 CEST 2010

Původní zpráva ze dne 29.9.2010 od Ales Prochaska:

> Jako příklad třeba přeba použití výjimek. Je to úžasná věc, šíleně
> to šetří práci, ale když je jazyk nepodporuje tak se obvykle použije
> něco tomu podobného třeba řešeného přes goto, ale ta původní
> užitečnost výjimek se ztratí. Samozřejmě mluvím o praxi, teoreticky
> je možné si napsat vlastní preprocesor nebo rovnou překladač, ale to
> normálně nikdo nedělá.

No jo, to je sice pěkné. Ale zároveň to znamená značnou režii kolem.
Programování se věnuji už asi tak 30 let. Začínal jsem na papírovém
počítači z ABC, jak jistě o mně kdekdo ví. Programovacích jazyků jsem
za tu dobu používal hodně moc, zrovna tak prostředí, typů počítačů
apod. A víš, co mě nepřestává udivovat?

Jak tak postupují ty 8-bitové, 16-bitové, 32-bitové a 64-bitové
počítače, jak se zvyšuje výkon CPU a FPU a grafiky, jak se zvětšuje
kapacita operační paměti... sakra, proč to je všechno pořád tak
pomalé? :-)))

Například jsem si oblíbil PICy. Sice tam nemám v Céčku zmiňované
výjimky a přetěžování, dokonce je to docela holé Céčko, žádné C++ ani
C#, žádný framework. Ale celé to frčí velmi svižně. A ten malý
8-bitový hajzl udělá na svůj odběr a velikost spousty práce.

Zrovna tak ještě například používám Delphi pro Win32, ačkoliv po řadu
let pro mnohé existuje jen .NET. Pochopitelně .NET aplikace také
vyvíjím a to intenzivně, ale kdykoliv můžu, dám přednost Win32. Ono to
totiž funguje rychleji a pro mně i příjemněji.

> Další věc je třeba přetížení operátorů nebo fcí. Tam je to ještě
> jasnější - když to jazyk nepodporuje, tak defacto přicházím o celou
> jednu vrstvu abstrakce bez náhrady.

Přicházíš, ale dá se bez ní obejít. Nebo ne?

Petr Zahradník, počítačový expert

Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem
telefony: 910 256 000, 910 80 60 40, 475 501 627, mobil: 602 409 601