OT: software - zaujimave citanie

petrkubac petrkubac na 802.cz
Středa Září 29 17:25:54 CEST 2010

> V 69 americani pristali na mesici s letajici prackou rizenou ne moc
> vykonou kalkulackou. Myslite ,ze tento pocitac zvladal nejake presne
> fyzikalni modely raketoveho motoru? Nezvladal, byl rad, ze dokazal
> odpocitat delku zazehu a spotrebu paliva. Pro zajimavost
http://en.wikipedia.org/wiki/Apollo_Guidance_Computer

No Appolo guidance computer je jeste high tech proti Ruske kosmice technice -
Vostoky a Voschody proste pristavaly po balisticke krivce zcela pasivne bez
pocitacu a bez navigace protoze v dobe jejich vyvoje byla
kybernetika "burozoazni paveda" a budme za to velmi radi ....

Vostok Voschod a Sojuz vypadaji skoro stejne rozil je v tom ze u Vostoku
pristavala napadna "gule" na konci lodi (neosvedcila se protoze je
nestabilni), u Voschodu a Sojuzu prisava kuzelovita spojka "gule" se zbytkem
lodi a budme radi ze Rusaci maji pristani "po balisticke krivce" = volnym
padem - tak vypilovane, protoze naposledy jej pouzili pri naprostem selhani
rizeneho sestupu Sojuzu loni - kdyby Sojuz byl Americka konstrukce tak by se
spolehalo na pocitace a bylo by o jednu mrtvou posadku vice, takhle si jen
korejska kosmonautka stezovala, ze to "strasne hazelo a za oknem slehaly
plameny"...

Pri vsi ucte k programatorum pro otazky zivota a smrti "right stuff" je
pocitace pokud mozno nepouzivat vubec - viz dnestni atomove reaktory, ktere
jsou bez vyjimky "samozhasive" to jest po zahrati se stanou podkritickymi  -
jak to dopadne kdyz reaktor takovy neni a spoleha na rizeni z venku viz
grafitova generace v cele s Cernobylem.

Mimochodem jsem cetl ze NASA je nejvetsi odberatel feritovych pameti na
svete (dodnes!!) protoze nektere pocitace ve Space Shuttle jsou "uz trochu
starsi" ale jejich software se vsichni boji prepsat - tak jestli nakonec
konstrukcni styl - pristani "volnym padem" bez pocitace neni technicky
cistsi ...

Zdravi Petr Kubac