OT: pravnicky dotaz

Petr Zahradnik clexpert na clexpert.cz
Pondělí Září 27 20:33:37 CEST 2010

Původní zpráva ze dne 27.9.2010 od Martin Záruba:

> Na mnohych FA byva text v priblizne teto podobe:
>
> Zbozi zustava az do uplneho uhrazeni faktury majetkem dodavatele.
>
> Co z toho vyplyva pro dodavatele? Mam na mysli napr. zda ma
> zakaznik narok na bezplatnou opravu v zarucni dobe, pokud zbozi
> zcela nezaplatil? Popr. jina omezeni prav zakaznika?

To si tam píšou firmy, protože si myslí, že se ke "svému" zboží snáze
dostanou v případě, kdy odběratel nezaplatil. Že si pro něj mohou
dojít, že je jejich.

Asi ani netuší, že tím porušují například zákon o DPH a takový daňový
doklad je pravděpodobně neplatný (nejsem právník).

Podle paragrafu 13 Zákona o DPH se dodáním zboží rozumí převod práva
nakládat se zbožím jako vlastník. Podle paragrafu 21 pak uskutečnění
zdanitelného plnění nastává dnem dodání zboží dle paragrafu 13. Podle
paragrafu 26 musí dodavatel vystavit daňový doklad do 15 dnů ode dne
uskutečnění zdanitelného plnění.

No a z toho mně osobně vyplývá, že když si dodavatel nárokuje
vlastnictví zboží, pak jej podle zákona o DPH jednoduše nedodal. Když
však zboží nedodal, nevzniklo ono zdanitelné plnění. Tedy nemá co
vystavovat daňový doklad. A odběratel nemá nárok odpočítat DPH na
základě neplatného daňového dokladu. Oba tedy evidentně mají problém.

Bohužel se to běžně děje a dodavatelé si píší na faktury a do smluv
takové hovadiny. Například mně dnes DPD přivezlo zboží od
distributora, který myslím zrovna tohle kdesi má (teď nebudu hledat,
jestli na faktuře, nebo na smlouvě o distribuci). Fakturu budu
distributorovi platit až za několik dní dle termínu splatnosti, ale
ještě dnes jsem to zboží prodal koncovému zákazníkovi, tj. zboží
odeslal poštou a vystavil mu na zboží řádný daňový doklad. Takže
vlastně jsem spáchal pěkný podvod, protože disponuji zbožím, které
není moje, vesele ho prodávám dál. A dělám to tak vlastně už spousty
let... nehledě k tomu, že tedy všechny ty daňové doklady jsou tutově
neplatné :-)

Petr Zahradník, počítačový expert

Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem
telefony: 910 256 000, 910 80 60 40, 475 501 627, mobil: 602 409 601