Akce uklid - kotoucovy magnetofon za odnos

Jaroslav Lukesh lukesh na seznam.cz
Středa Září 22 13:59:44 CEST 2010

Má postarší noticka k tématu, to jsme měli teprve 3 děti, synovi tehdy byly
asi tak 3-4 roky:

Dejte dětem kotoučák...

Kdysi jsem dostal "na šrot" kotoučový magnetofon B70 monnophonic. Doslova
hnil pár let na půdě. Jednoho dne, když jsme spolu se synem byli na půdě
"šroubovat" (tj. provádět demontáž a pokusy o opětovnou montáž různých
zařízení) se synátor zeptal, co že to je v té veliké zelené bedně (bedna je
to ovšem modrá, ale tím prachovým nánosem se jevila jako zelená).

I popsal jsem mu barvitě, co to kotoučový magnetofon je (co je magnetofon
již ví, neboť po 2 roky již malý starý kazeťák má), co se s ním dalo dělat
za ptákoviny (trpaslíci/tlusťoši) a jak magicky působí pomalé otáčení
velkých cívek.

Tož jsem ho vytáhl z haraburdí, oprášil a ověřil stav. Bohužel, po těch
letech na půdě se přestala točit tónová kladka. Tudíž následovala jeho
oblíbená činnost - demontáž, leč s velkou pozorností věnovanou vyndávaným
šroubkům (aby se náhodou někam potvůrky nezakutálely). Řemenička k náhonu
setrvačníku byla doslova shnilá, tak jsme ji posbírali, aby se dala podle ní
sehnat náhradní. Ještě jsem vyzkoušel se zapnutým takto rozebraným strojem
jeho stav, že jsem si sáhnul na živý vývod kombi hlavy - krásně bručel,
takže se dalo předpokládat, že jinak žije.

Řemínek jsem po čase sehnal, stejně jako za 10kč malou cívku (220m) pásku v
bazaru. Takže jsme se jednoho dne opět vydali na půdu, tentokrát s cílem
zprovoznit kotoučák.

Vložení nového řemínku bylo poněkud komplikovanější, jako to už u zařízení
Tesla bývá, museli jsme ho rozdělat skoro celý (s mírnou nadsázkou). Leč
zadařilo se, žádný šroubek jsme neztratili a Bčko se nám odvděčilo krásným
jazzovým koncertem z bazarové pásky. Ten se však nelíbil manželce,
pobývající právě na dvoře, tak jsem ji utěšil, že mu tam nahraji něco
lepšího (abych pravdu řekl, jí se nelíbí ani Běží štěně potřeštěně, má ho
mít  ).

Magič jsem snesl dolů, ometl, utřel aby žena neprotestovala a dal v
"pracovně" na stůl. Když to viděla, pronesla kysele něco o velikém starém
krámu (barbarka!). Našel jsem historickou šňůru s 5-kolíkem/2 cinche a tak
jej jsem mohl připojit do audiořetězce a vyčistil páskovoou dráhu. Vzal jsem
cdčko s dětskými písničkami co jsem si kdysi přetočil z pásek od svého otce
(Běží štěně, Kolo kolo mlýnský, Travička zelená i tu ženou nenáviděnou Co
jsem měl dnes k vobědu a pod.), přidal k tomu celé dvě  máminy oblíbené a
začal nahrávat.

Aby si dítka užila opěvovaných efektů s trpaslíky/tlusťochy, nahrál jsem
jednu stopu devítkou a druhou čtyřkou rychlostí. Tím bylo dosaženo
avízovaných zajímavých efektů, kdy místo "Představte si představte si co
jsem měl dnes k vobědu" na čtyřkou nahrané stopě leč přehrávané devítkou je
"teta tety teta tety tote mede todedu" a vzniklou hádankou "kdo je teta
tety" trošku zlobíme mámu  . Z Jitky Molavcové je po přepnutí na devitkou
nahrané stopě zase starý tlustý chlap při přehrávání čtyřkou rychlostí.

Synátora to tak nadchlo, že u něj prosedí většinu dne, a to je ta magnitola
doma už skoro měsíc. Kazeťák s kazetama se stejnýma písničkama má zaprášený
zastrčený pod postelí, jen občas si na něj vzpomene, ale nevytáhne.

Kotoučák se přestěhoval ze stolu, kde vypadal jako ohromné monstrum, na zem
a díky možnosti pracovat na stojačku už jako monstrum nevypadá, takže
manželka ani neprotestuje neboť je ráda, že má od nich chvilku klid  .

Po čase jsme objevili, že má snad i automatické koncové vypínání (které však
většinou nefungovalo), tak jsem jej ještě jednou rozdělal (...myslel že
fotodioda) a koukal kde by co by. Levá packa snímající napětí pásku je to
pravé, vede od ní drát! Řeknu vám, ta špína na té pacce vypadala jako by tam
měla patřit :o) . Tak jsem ji koncem špejle namočeném postupně do lihu a
isopropylu nějak očistil, že koncák začal fungovat. Takže teď, když pásek
dojede na konec, se magič taky sám vypne a pásek hodiny nevlaje na rychle se
točícím kotouči.

Občas sice ještě špatnou manipulací (nesprávně zvolený směr převíjení) dojde
k vymotání pásku z cívky, ale klučinovi se už podařilo zavést samotnému
pásek, leč s malou chybičkou - neprotáhl ho kolem hlav, takže mu to nehrálo
. No ale to se ještě doučí, vždyť mu v září budou teprve 4 roky.

Takže neváhejte a oživte dinosaury! Dětem se tím určitě zavděčíte...