Re: Nabíjení NiFe aku

Úterý Září 7 09:02:01 CEST 2010

K tomu postupu:
Nabíjecí proud se běžně používá 0,2C, nabíjení proudem 0,1C je zbytečně
pomalé (i když nic tím nezkazíte).

Při vylívání musí být články vybité. Pokud vylijete nabitý článek, hned ho
nenalijete a aktivní hmota oschne, začne ta hmota "hořet" - ne plamenem, ale
silně se zahřívá a prý může i žhnout. Při tom se dost ničí.

Pokud se článek s peroxidem silně zahřívá, asi by to chtělo opatrnost -
možná i ze začátku menší koncentraci peroxidu. Teplota by neměla přesáhnout
50 st.C. Např. při nabíjení je předepsáno že pokud teplota přesáhne 50 st.,
musí se nabíjení přerušit. Nevím jestli se to hlídá jen kvůli možným
deformacím (separátory jsou plastové) nebo dochází i k chemickým změnám.

Nikdy (ani pro výplach) do článku nelijte vodovodní vodu, aktivní hmoty tím
zničíte. Teda přímo v Raškovicích taky používali vodu z řeky, ale ten (snad
prý sudeťák) co tu fabriku kdysi zakládal, dobře věděl jaké má ta voda
složení. Některé minerály vadí a některé snad ne. Jinak do baterek nemusí
být destilka, stačí demineralizovaná voda.
Anděl

----- Original Message -----
From: "azehw" <azehw na volny.cz>
To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Monday, September 06, 2010 11:06 PM
Subject: Re: Nabíjení NiFe aku

Je to logické. Nevím, jestli bývají napatlané i menší plechové články, které
jsou v dřevěných bedýnkách bez PE obalů, ty nemám.
O tom patentu vím.
Někde na netu jsem našel tento postup (bohužel jsem si nepoznačil, kde to
bylo, ale není to moc dlouhé):
"Renovácia akumulátoru (ACU)

Než sa pustíme do renovácie ACU, je potreba obsah článku vyliať, naliať
do?každého článku do polovice vodu a poriadne pretrepať,  potom obsah vyliať
a túto operáciu robiť tak dlho, až?z?článku potečie čistá nezakalená voda. K
tomuto úkonu môžeme použiť obyčajnú "čistú" vodu. Po vyčistení, necháme
články obrátené otvormi dolu, najlepšie cez noc a necháme vodu dôkladne
odkvapkať. Potom nalejeme do článku nový elektrolyt a?urobíme predĺžené
nabíjanie - 18?hod.?1/10?kapacity ACU (príklad: 150 A?hod. ACU nabíjame 15
A).

Potom ACU opäť vybijeme na 1?V na článok. Tento proces opakujeme 3 až 4?x
a?vykonáme kapacitnú skúšku. Pokiaľ nie sme spokojní s výsledkom,
pokračujeme ďalej. Obsah článku vylejeme - uschováme v uzatvorenej nádobe,
články opäť dôkladne niekoľkokrát prepláchneme a pokračujeme v renovácii
15?% peroxidom vodíka, ktorý si nariedime z predávaného technického 33?%.

Potom ako do článku nalejeme 15?% peroxid vodíka (pozor na oči) sa začne
búrlivá reakcia. Články necháme "dovariť" (pozor - hodne sa zahrievajú), a
preto je lepšie ponoriť ich z 3/4 do nádoby (vane) so studenou vodou. Po
ukončení reakcie obsah vylejeme, články dôkladne prepláchneme s pretrepaním
a opäť urobíme rovnakú operáciu celkovo 4 x.

Články po opätovnom dôkladnom prepláchnutí a?odkvapkaní nalejeme novým
elektrolytom KOH + malý prídavok LiOH a články necháme do rána v nečinnosti.
Potom ich začneme nabíjať predĺženým nabíjaním a opätovným vybíjaním
3?x?po?sebe. "

Co tam provádí ten peroxid, to nevím. Asi to vyzkouším, není co pokazit. Ty
články jsou hodně staré, ale zajímá mne, jakou mají skutečnou kapacitu. Jsou
od amatéra, který je prý používal 4-5x ročně na portejblu, což se mi nezdá,
protože víčka netěsní, olej tam nebyl a vylévaný hydroxid byl "tučný" asi
tak na vyvolávání Positivu 20, takže skutečná kapacita je otazník :)

AZE