OT: Nabíjení NiFe aku

Petr Heřman ph na lf2.cuni.cz
Středa Září 1 09:57:43 CEST 2010

Pavel Troller píše v St 01. 09. 2010 v 05:25 +0200:
> Zdravím,
>   skutečně skvělá a vyčerpávající informace!
Díky za ocenění :-)

>   Ještě se chci zeptat: Dolévá se do těchto článků občas voda ? Jak se to
> pozná, že je to třeba učinit ? Dírka na špunt je velmi tenká a dovnitř není
> prakticky vidět.

Každopádně se dolévá destilka, a to rozhodně častěji, než u olověných.
To je dobré kontrolovat před a po každém nabití. Já mám průhledné
články, kde je výška elytu vyznačena čárkami.

Mám články vysoké cca 160 mm, spodní hranice elytu je asi tak 5 mm nad
deskami (desky musí být každopádně celé pod hladinou elytu + nějaká
rezerava). Horní hranici elytu mám kousek nad horním okrajem separátorů.
Nad horní hranicí je asi tak 15 mm volného prostoru pod víkem.
Mezi spodní a horní hranicí je tolewrance asi tak 10 mm.

Já bych to viděl prakticky asi takhle:
Minimální hladina: desky musí být pod elytem + pár mm rezerva.
Maximální hladina: aby při nabíjení a plynování elytu toho nestříkalo
mnoho ven.
Jde o to, že při plynování vznikají bubliny a ty zvětšují objem a
hladina elytu tím pádem stoupá, tak aby nevyšuměl ven.

Asi máte kovové články, do kterých není vidět.

Určitá pomůcka pro zjištění hladiny: Vzít si kousek čistého průhledného
brčka na limonádu nebo skleněné trubičky, opatrně ji strčit dovnitř,
prstem ucpat horní otvor a zase ji vytáhnout. Jen jde o to vyzkoušet,
kam ta trubička zajede, jestli se zarazí o separátory nebo dojde až k
deskám. Pak jde o to, pokud možno udržovat stejnou výšku elytu u všech
článků.

>   Uvažuji rovněž o výměně elektrolytu - v tom mém zdroji na webu tvrdili,
> že by se měl jednou za 5 let vylít, baterka napustit destilkou, chvilku
> vařit, vylít a nepustit nový hydroxid.

To je pravda.

>  Je někde přesný recept na jeho
> přípravu ?

V tom Radkově skenu (14.png) to je. Hustota KOH by měla být
optimálně asi 1.25 až 1.27 kg/l a to vnikne smícháním 1 váhového dílu
KOH a 2 dílů destilované vody. Pokud to není zcela přesné, nic moc se
neděje.

>  Stačí KOH, který lze koupit v drogérii jako proplachovač výlevek ?
> Nejsem si jist, zda to náhodou není NaOH...

Někdy se v alkalických akusech také používá NaOH, ale asi je lepší KOH.
Rozhodně ne proplachovač. KOH by měl být chemicky čistý - není zase
tolik drahý, doporučuji nešetřit. Stačí prohledat web, spousta
dodavetelů chemikálií ho nabízí. Jsou různé stupně čistoty, dle toho se
také odvíjí cena, já jsem použil "Purum" dle ČSN 68 4711.

Různé nečistoty jsou krajně nežádoucí, zejména zvyšují samovybíjení.
Jedna z nejhorších věcí je, pokud pracujeme zároveň s alkalickými a Pb
akumulátory a dojde (třeba použitím stejných nádob, hustoměrů, trychtýřů
apod) ke znečištění alkalického elektrolytu kyselinou, tak na to bacha.

Samozřejmě, jak někdo psal, možné také objednat elyt u Feraka, nevím,
jaké má ceny.

Ferak připouští i použití demineralizované vody namísto destilované, ale
já bych tomu tolik nevěřil a použil destilku, tím už člověk nezchudne.

>  A kde vzít LiOH ?

Ten jsem tenkrát sháněl hůře, nakonec jsem vše koupil v prodejně DORAPIS
www.dorapis.cz
v Praze 6, Na Petřinách 92.

Přidává se ho tam málo, píšou asi jen 10g/litr. Když ho neseženete, mohl
bych Vám těch pár gramů poskytnout z vlastních zásob. Jak píše Radek,
bezpodmínečně nutné to není, ale zlepšuje to činnost kladných elektrod,
zlepšuje kapacitu a prodlužuje životnost. Nepřidává se jen, když se
články používají v hlubokých mrazech.

> Zdraví Pavel

Petr