Vyuka elektroniky - kapacita

Šerých Jakub Serych na panska.cz
Čtvrtek Říjen 28 13:08:00 CEST 2010

> Dále co je problém je i studijní ukázněnost. když se učí zdola nahoru,
> student vidí cíl, vidí že
> to je něco reálného a snaží se učit aby to potom pochopil. S
> přibývajícími léty se dostává k tomu
> zajímavému a tak snaha neopadává. Ikdyž mu to nezapadá tak se šrotí
> nazpaměť poučky.
> Kdežto při pohledu shora dolů vznikne určitá hranice, u které si
> student řekne, že ví jak to
> skutečně chodí a co je podrobnější ho nezajímá, a přestane se učit.
> Samozřejmě to jde udělat
> i tak, že to jde, ale znamená to vyšší námahu toho učitele a to on
> [...]
Mate sice pravdu, ale ma to dva hacky.
1) Malo studentu chce neco delat prakticky, takze ten cil je pro vetsinu kdesi v mlhach v dalce.
2) I u studentu, kteri neco prakticky delat chteji je obcas teorie tak sucha, ze se pro ne stane neprekonatelnou barierou a nakonec je odradi i od toho puvodniho chteni.

Ja osobne jsem jednoznacne presvedcen, ze postup od jednoduche praxe smerem dolu k teorii je vyrazne ucinnejsi.

Napriklad postavim neco primitivniho s operakem aniz bych vedel ze vevnitr jsou tranzistory a jak a proc funguji. Student, ktery je prakticky "nacaty" se muze chytnout, muze ho to zacit bavit a pokud je k tomu hloubavy, nepochybne se bude chtit casem dozvedet proc to funguje az nakonec dojde treba k h parametrum. A kdyz nedojde, bude alespon schopen si postavit neco s operakem.

Zkuste ale takoveho prakticky nacateho studenta zacit ucit od h parametru tranzistoru, od navrhu jednostupnoveho zesilovace atd a verte mi, ze k operakum se na 99% nedostane. To uz ho davno cela elektronika prestane bavit.

Podobne napriklad s programovanim procesoru. Nejdriv zablikat LEDkou, a pak teprve mluvit o tom, ze v tom je nejaka ALU, registry, zasobnik atd.

U nas na skole mame dva protichudne priklady vyucujicich respektive celych predmetovych komisi. Elektronika bohuzel zacina od suche teorie, a opravdu, studenti ve ctvrtaku vpodstate netusi co je operak, ale samozrejme take ne co je tranzistor (proc by se tak "nudnou, slozitou a nepraktickou" vec ucili?).

Oproti tomu mikroprocesorova technika zacina vpodstate od toho blikani LEDkama a kupodivu ve ctvrtaku se najde docela slusna rada lidi, kteri jsou schopni si s PICem ubastlit a naprogramovat nejaky bastl (nekdy jednodussi, ale nekdy i velmi namakany). Samozrejme jeste vyraznejsi je rada tech, co je to vubec nezajima a boji se toho jak cert krize, ale myslim, ze v porovnani s vysledky elektroniky je porad efektivita tohoto predmetu vyrazne vyssi, a verim tomu, ze je to dano prave tim spravnym postupem.

Jakub Serych