Re: Vyuka elektroniky - kapacita

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Čtvrtek Říjen 28 13:03:57 CEST 2010


Ano, rozdíl je jen v tom úhlu pohledu.

Ten s napětím, proudem a časem je ale mnohem bližší praktickým dějům v obvodech. Vidím to nejen na středoškolácích, ale i u VŠ vzdělaných fyziků, když např. na fóru Aldebaran sáhodlouze analyzují nějaký jednoduchý elektrický problém, ale protože při tom používají náboj, je cesta k jasnému řešení trnitá.

Náboj se samozřejmě někdy hodí také, ale je to právě jen když je zřejmé, že pohled bez něj je méně přehledný. Na kroužku jej např. někdy ze začátku zmíním, ale zůstane jen u krátké zmínky. Vrátím se k němu až mnohem později, když podrobněji probíráme akumulátory.

PH

> Od: Lukas Burda <burdal1 na post.cz>
> No ja vam nevim. Nevim kolik je detem ve Vasem krouzku, ale na stredni
> skole se stejne musi naucit, co je to naboj a jak to souvisi s
> proudem, takze ony obe definice jsou jaksi ekvivalentni (coz byt musi
> -to je jasne). Napeti a naboj <b>podle me mozna</b> lepe vyjadruje
> akumulovani energie v kondenzatoru, navic nechapu proc by definice,
> ktera vyuziva mene velicin mela byt krkolomejsi. Kazdopadne mezi temi
> definicemi nevidim prakticky zadny rozdil a domnivam se, ze hlavni je
> potreba si uvedomit, ze podobne problemy jsou pouze problemy jineho
> uhlu pohledu a zadny postoj nema narok na to, byt uprednostnovan jako
> lepsi. Pokud ma nekdo pochopit kondenzator, tak to bud nepohcopi, nebo
> to pochopi obema zpusoby. At uz "pumpuju tam neco nejakou rychlosti po
> nejakou dobu a on v tom takhle vyroste roste tlak" nebo "abych tam
> napumpoval tolik a tolik, musim to tam prat pod takovym a takovym
> tlakem". Pokud to nejaky stredoskolak nepochopi skolnim zpusobem,
> hledal bych za tim spise jeho nezajem, lemplovstvi ci hloupost,
> pripadne nekompetentnost ucitele (plati v uvedenem poradi). Tot ovsem
> pouze muj skromny nazor.


Další informace o konferenci Hw-list