Vyuka elektroniky - kapacita

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Čtvrtek Říjen 28 05:14:19 CEST 2010


Zdravím,
  chápu a rozumím. Vaše definice jsou naprosto logické a rovněž bych je při
výuce použil. Bohužel, nevím proč, někteří pedagogové mají pocit, že musí
působit vědecky a tak to zbytečně komplikují.
  Vzpomínám si, že když jsme ve škole probírali C, také jsme brali definici
s Coulombem. Asi to ale bylo proto, že celá ta kapitola se jmenovala 
"Elektrický náboj" a napřed nám byla vysvětlena právě jeho podstata a definice
včetně jednotky, načež nám bylo řečeno, že pro jeho uchování se používají tzv.
kondenzátory a jejich kapacita byla, v kontextu výkladu celkem logicky,
vysvětlena s použitím právě vysvětleného náboje.
  Naštěstí jsem "praktickou" definici C znal již podstatně dříve a tak mi tato
zase tolik nevadila, byl to "jiný úhel pohledu".
  Já uvedu zase jiný příklad dle mne krkolomné definice, již ze základní školy.
Můj nejmladší se teď učil o prvočíslech a musel se naučit, že "prvočíslo je
takové číslo, které má právě 2 dělitele". To my jsme brali, že "prvočíslo je
takové číslo, které je dělitelné jen jedničkou a samo sebou". Ano, definice 
říká skoro to samé (z matematického hlediska je asi skutečně lepší ta první,
protože zahrnuje i "problematické" číslo 1, které oficiálně prvočíslem snad ani
není), ale neříká, JAKÉ dělitele to číslo musí mít a to může být někdy pro děti
problém. Proto pro pochopení je myslím lepší ta druhá. Alespoň syn, když jsem
mu ji řekl, tak ji pochopil ihned a z ní pak byl schopen pochopit i tu první.

Zdraví Pavel.

> Dobrý den všem,
> 
> Na el. kroužku říkávám dětem, kousek po začátku výkladu o kondenzátorech následující definici Faradu:
> 
> "Nabíjíme-li kondenzátor o kapacitě 1 Farad proudem 1 Ampér,
> napětí na něm roste rychlostí 1 Volt za každou 1 sekundu."
> 
> Říkajíce tuto větu, píšu na tabuli:
> 
> "1F 1A 1V 1s"
> 
> Z toho pak vyvodím základní vlastnosti a vzorce o kondenzátoru v obvodu. Často se daři některé vzorce z dětí vytáhnout, přestože se teprve před krátkou dobou dozvěděly, co je to napětí, proud, ...
> 
> Asi tak o 0,5-0,7 hodiny později vysvětluji indukčnost, což obvykle začnu konstatováním, že se jedná o kapacitu, které jsme ve všech vzorcích prohodili napětí a proud. Když dojde na definici Henri, říkám velmi podobnou větu jako u Faradu a pod řádek začínající 1F při tom píšu:
> 
> "1H 1V 1A 1s"
> 
> Nedávno jsem objevil, že dětem na elektrotechnických školách je z nějakého záhadného důvodu předkládána definice Faradu jiná, krkolomnější, kde je náboj a nějaká "omáčka" navíc, jako např:
> 
> "Farad je kapacita elektrického kondenzátoru, který při napětí 1 voltu pojme náboj 1 coulombu."
> 
> Definice je to formálně správná, ale dle mého názoru pro výuku základů elektrotechniky enormně nepraktická. Pochopím, že se ji budou učit děti na gymnáziu, ale proč na elektrotechnické průmyslovce?
> 
> Rozhodně už začínám chápat, co je na kapacitě tak těžko pochopitelného a proč je indukčnost taková záhada :-) (Občas pomáhám nějakým studentům a vždycky mě to překvapovalo.)
> 
> Mohl by mi toto objasnit některý z přítomných učitelů?
> 
> Děkuji, PH
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list


Další informace o konferenci Hw-list