Trochu OT : Jaký robotický vysavač..?

Tomáš Halabala tomas.halabala na iol.cz
Pondělí Říjen 25 13:10:55 CEST 2010

Zdravím,
já mohu jen potvrdit. Máme Roombu 560 i Scoobu už dva roky a opravdu
tito robůtci dokážou skoro nahradit vysavač a hadr na podlahu. Pokud jde
o ten výkon a napájení z baterií, tak finta je v tom, že to zaprvé
pomocí kartáčů posbírá mechanicky větší kousky špíny, prachu, chlupů
atd. a to i z koberce mnohem lépe než klasický vysavač a mikroskopický
prach je následně vysáván sice řádově méně výkonným vysavačem, ale
dosažený podtlak na tenké sací štěrbině je plně dostatečný. Jednak je
důležité si uvědomit, že tam nejsou žádné ztráty v komplikovaných
filtrech a hadici a robotický vysavač se pohybuje mnohem pomaleji než
jakou rychlostí bychom po podlaze jezdili klasickým vysavačem. Robotický
vysavač každé místo přejede několikrát.
Pokud jde o životnost, u nás jezdí Roomba pravidelně dvakrát týdně podle
programu a uklízí celé patro na jedno nabití. Nedávno jsem vyměnil
akupack za vlastní sadu z kvalitních článku, vydrží jezdit zhruba 2-3
hodiny podle toho, jak dlouho se vyskytuje na koberci.
Návod říká, měnit prachový filtr každé dva týdny, u nás vydržel jeden
filtr celý rok a to jsme jej vyhodily zřejmě zbytečně. Po roce a půl
používání na něm totiž už bývalo málo prachu - usoudil jsem, že
se asi už příliš zvětšily póry filtru a prach z části proletí turbínou
zase ven, ale byl to omyl. Po rozebrání jsem zjistil, že jsou už úplně
sjeté kontakty komutátoru v DC motoru a ten měl pak jen omezený výkon.
Toto je řekl bych nejslabší článek celé Roomby (použili motory s
obyčejnými kovovými kontakty na komutátoru, které mají kratší životnost
než kdyby tam byly uhlíky).
Nicméně robot byl ještě v záruce, takže oprava byla výměnou zásobníku na
prach, ve kterém je zmiňovaný motor vysavače. To bohužel přispělo k
rychlejšímu konci akumulátoru, který se v Roombě po cca 2 týdnech
nečinnosti s přehledem úplně vybije což zanechá na akumulátorech trvalé
následky (je nutno hlídat aby k tomu nedošlo). Jenže v tom záručním
servise jim nestačilo, i když jsem je přesvědčoval, že je špatný jenom
motor vysavače, jim poslat jenom vadný díl. Musel jsem jim poslat celého
robota. Jediné co bylo zapotřebí udělat, byla výměna toho zásobníku na
prach, o kterém jsem přesvědčen, že jej měli skladem. Jenže oni si ho
tam jako naschvál nechali celý měsíc. Přístup toho servisu mě jako
jediná věc na Roombě nejvíc naštvala, jinak jsme s manželkou i nadále
spokojenými uživateli. Nic jiného se zatím nepokazilo ani jsme nemuseli
měnit!
Finta je právě v tom vysavači, který musí být schovaný někde po ruce,
jako psal QUATTRO. Po každém vybití akumulátoru je dobré robota celého
vysát normálním vysavačem včetně zásobníku na prach. Pokud se k čištění
robota použije velký vysavač s chlupatým nástavcem, je vždy po použití
Roomba včetně kartáčů a prachového filtru jako nová. Pokud má někdo v
rodině, jako je tomu u nás, dlouhé vlasy nebo chlupy, je potřebné dost
často odšroubovat i metličku, pod kterou se namotají vlasy, a pravidelně
čistit osky a ložiska u rotačních částí. Možná se teď může zdát, že ve
výsledku robot neušetří žádný čas, ale není tomu tak.
Uklizeno je výborně a čištění vždy zabere cca 5 minut. Párkrát do roka
je ještě dobré celého robota rozebrat a vyčistit i útroby a ostatní
díly, ke kterýnm se při běžném čištění nedostanete, ale díky docela
slušné stavebnicové konstrukci je celá rozborka a sborka docela zábavná
a jednoduchá.
Podmínkou pro snadné a pohodlné užívání těchto robotů je, aby byl váš
byt pro robota stavěn:
- na ploše podlahy by se neměly nacházet žádné lehké, robotem snadno
posunutelné nebo shoditelné předměty, žádné kabely, převislé části
rostlin apod.
- je ideální, když v bytě nemáte vysoké prahy (nejlépe jednolitou
podlahu i pod dveřmi nebo jen prahy v podobě přechodových lišt). Po
pootvírání všech dveří na patře pak robot uklidí všechny místnosti
najednou (bez použití majáků) - tento režim se mi nejvíce osvědčil.
Najáky použijeme jen vyjímečně, třeba když máme na podlaze rozeskládané
puzzle. Pokud má někdo jen jednopodlažní byt je pak tento pravidelný
úklid celého bytu téměř bez práce.
- vzhledem k tomu, že Roomba využívá při orientaci v místnosti dotyků,
je také velice vhodné, když máte všude na stěnách hladké okrajové lišty,
sokly apod.

Tuto podmínku náš byt na 100% nesplňuje, následkem je, že v místech kde
je jen holá omítka, je po těch dvou letech už značně ošoupaná a přední
část robota se o kamínky v omítce škrábe. Z toho důvodu jsme také ze
začátku používání měli strach, že robot časem oslepne, protože skrz
plexisklovou část předního nárazníku robot opticky detekuje překážky.
Dokonce jsme udělali tu blbost, že jsme na nárazník nalepily měkkou
průhlednou fólii, vyrobenou z transparentní barvy windowcolor. Díky tomu
začal po poměrně krátkém čase robot opravdu slepnout a tato vrstvička
barvy šla pak dost blbě sundat. Nakonec jsme zjistily, že byly naše
obavy zbytečné a po sundání ochranné fólie na nárazníku vesele přibývají
další škrábance, ale vliv na spolehlivost detekci překážek to nemá.
Jediný tuning Roomby, který se mi osvědčil, bylo opatření výfuku Roomby
o směrovač výstupního proudu vzduchu. Je mi trochu proti logice, proč
Roomba vyfukuje vzduch dozadu rovnoběžně z podlahou. To pak prach na
ještě neuklizených místech podlahy fouká směrem ke stěnám a zbytečně
víří. Vyřešil jsem to zastrčením vhodně vytvarovaného kousku PVC fólie
do nejspodnějšího (neprůdušného) žebra na vzduchovém výstupu. Jedná se o
takový "spoiler", který směruje výstupní vzduch nahoru od podlahy.

Scooba je dle mého názoru neméně užitečný robot. Používáme jej sice
pouze na dlažbu, ale opravdu bez problémů ji vždy dobře umyje. Roztok
vyrábíme z čisté vlažné vody z vodovodu a přidáváme podle přiložené
odměrky pouze bílý vinný ocet. Se Scoobou jsme kromě jedné drobnosti
ještě žádný problém nezaznamenaly. Kromě mycího roztoku, žádný spotřební
materiál. Hrdlo gumové sací hubice je sice už o nerovné místa dlažby
dosti prodřené, ale to nemá žádný vliv na funkci.
Tím drobným problémem bylo, když jsme Scoobu po delším čase vytáhli ze
skříně a zapli, tak hlásila, že nemá mycí roztok. Důvodem byl zaschlý
vstupní ventil, který spojuje nádržku s membránovým čerpadlem. Čerpadlo
tak nemohlo nasát roztok, což zaznamenal senzor za vstupním ventilem.
Scooba se dost blbě rozebírá, povedlo se, ale nakonec jsem zjistil, že k
opravě stačilo do vstupního ventilu pod tlakem (pomocí hadičky a
injekční stříkačky) do vstupu pro roztok vstříknout pod tlakem vodu,
ventil se tím uvolnil a bylo po problému.
Všem uživatelům Scooby bych doporučoval dbát na to, aby se jim do mycího
roztoku nedostával žádný prach ani jiné mechanické nečistoty, které pak
zanesou sítko, které je uvnitř nerozebíratelné nádobky na mycí roztok.
Až to se ucpe, tak opravdu nevím jak bych jej čistil - jedině asi
stlačený vzduch nebo pak už jen výměna celé nádržky.
Ještě ke Scoobě: Akumulátor je po použití nutno vždy dobít a ze Scooby
vyndat. Stejně jako Roomba, má nějakou nezanedbatelnou klidovou
spotřebu, která po týdnu akumulátor vyždímá.
Roombu z dobíjecí staničky raději vyndáváme, protože mám pocit, že se v
ní akumulátor trvale dost přebíjí. Necháváme ji ve staničce jen občas
kvůli srovnání napětí všech článků.

Oba roboty značky iRobot můžu jen doporučit. Oproti jiným levnějším
modelům od jiných výrobců jsou dle mého názoru o dost kvalitnější.

Tomáš Halabala