RE: Zákaz žárovek

Neděle Říjen 17 20:57:24 CEST 2010

Tak jsem se možná trochu ukvapil, když jsem si prohlídl ty fotky od Balůa vidím že pokud měl člověk přístup k těm správným paticím tak se daly ovíjením realizovat i zajímavé prototypové konstrukce. Ale připadá mi že ty ovíjecí piny nejsou hranaté ale kulaté, takže ten základní princip toho zařezávání ovíjecího drátu do trnu tam nebyl možný a pak to nemohlo být spolehlivé tak jako ty backapnely.

L. Kručinský

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces na list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Kručinský Ladislav
Sent: Sunday, October 17, 2010 8:50 PM
To: HW-news
Subject: RE: Zákaz žárovek

To o čem píšete zřejmě nejsou ovíjené spoje, když už to vlákno uteklo tímto směrem. Ovíjené spoje jsou určeny primárně pro propojení desítek - stovek desek zastrkaných v konektorovém roštu kdy deska osazená dle potřeby byla zakončena konektorem (90 i více pinů) a tyto piny byly v roštu (tzv. backpanelu) vyvedeny jako 20 mm dlouhé čtyřhranné vývody, zlacené a poměrně tuhé. Z celé desky byly mezi sebou prostřednictvím toho backapnelu propojeny pouze napájecí piny, ostatní byly volné. A ty se spojovaly natažením drátu nejkratší cestou z bodu A do bodu B. Spojení se realizovalo ovíjecí pistolí nebo aoutomatem a spočívalo v tom, že odizolovaný konec drátu se definovanou silou namotal (typicky 4 - 5 závitů) na ten čtyřhranný pin. Vzniklo tím 16-20 plynotěsných kontaktních míst, které byly naprosto spolehlivé. Technologií ovíjených spojů byla provedena celá Ramona i Tamara a jednalo se o vojenská zařízení s patřičnými klimatickými i mechanickými zkouškami. Dělal jsem na těchto zařízeních 10 let technika a nevím o jediné poruše, která by byla způsobena nekvalitním ovíjeným  spojem. Tato technologie sice vypadala na první pohled děsivě (chumel vodičů) ale díky vedení nejkratší cestou to mělo minimální přeslechy, bylo možno vcelku jednoduše zapojení modifikovat a s pomocí dokumentace to bylo i přehledné.
Dnes už nemám přehled o tom, zda se tato technologie někde používá ale jelikož mám doma hrst párů těchto konektorů, občas si nostalgicky zaovíjím místo tahání plochých vodičů.

L. Kručinský