Společnost versus firma - otázka filologická

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Pátek Říjen 1 00:45:26 CEST 2010

Pokusil som sa sam pre seba niekolkokrat povedat "firma" - "spolocnost" - "firma" - "spolocnost", ale okrem toho ze su to dve uplne rozne znejuce slova a ze to prve je cudzie a to druhe je nase, som nenasiel iny dovod ich pouzivat inym sposobom...

>Podobnou vìc mùžeme vidìt tøeba v angliètinì u vývoje slova,
>oznaèujícího továrnu.
>
>Vždy to byla "Factory", ale nyní se používá pøevážnì "Plant". To má
>evokovat hezkou rostlinku, která se rozvíjí oproti zaèouzené a zaprášené
>(profláklé) "Factory.

Pre mna "factory" je ten zacmudeny tehlovy kolos co vykoristoval robotnikov v ranom anglickom kapitalizme. "Plant" vo mne vobec neevokuje rastlinu ale elektraren alebo chemicku sterilneho betonovo-kovoveho charakteru, ocividne s ISO-mi vsetkych druhov, najlepsie v noci s tymi ostro svietiacimi reflektormi.

wek