Zaznam zvuku z mikrofonu do PC

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Středa Listopad 17 17:48:05 CET 2010

Zdravím,

> Dobrý den,
> kdysi se na list.hw.cz řešil nahrávání zvuku do PC.
> (http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/2006-October/283491.html)
> Prošel jsem si celou diskuzi, ale chytrý jsem s toho nebyl.
>
> Vím že už je to dávno, ale čeká mne totéž - zaznamenat povídání lidí v
> místnosti.
> A tak bych se chtěl zeptat jak byste to dnes řešili.
>
> Nemám v tomto oboru žádnou zkušenost, vyjma toho že elektretové mikrofony
> šumí a dvou-tranzistorová stavebnice předzesilovače funguje trochu jako
> multivibrátor.

Dobré elektretové mikrofony dnes nešumí. Elektretový mikrofon, určený pro
prostorový záznam zvuku (tj. ne jen takový ten pro mluvení z bezprostřední
blízkosti, např. co je součástí multimediálních sluchátek) by měl být
naprosto vyhovující, a to bez jakéhokoliv předzesilovače. Podmínkou je
kvalitní mikrofonní vstup v počítači. Zejména notebooky to mívaly odfláknuté
tak, že záznam se dal přirovnat ke zvuku přesýpání uhlí, z něhož občas
bylo slyšet půl slova nějakého člověka. Soudobá technologie (např. Intel
HD Audio) už většinou vyhovuje. Je dobré v mixeru zapnout "Mic Boost 20 dB",
pak to má vyšší citlivost.  Na záznam používám Audacity a tam si přesnou
úroveň jemně dostavím pomocí indikátoru před začátkem záznamu.

> Mám zkusit jiný předzesilovač? Třeba:
> http://www.rasel.cz/detail4918.101/modul-ump-01
> nebo:
> http://www.flajzar.cz/predzesilovace-a-korekcni-zesil/predzesilovac-pro-elektretovy-mikrofon.htm
>
> Je nějaký předzesilovač k PC nebo notebooku spíše nutnost nebo pro
> kvalitnější mikrofony už ne?

Jak říkám, pro kvalitnější mikrofony a kvalitnější motherboardy současně
předzesilovače rozhodně netřeba.

> Je dynamický mikrofon pro tento účel lepší?
> Například:
> http://www.philips.cz/c/tv-a-monitory-prislusenstvi/sbcmd150_00/prd/

Pokud byste snímal vokál na koncertě, dynamický mikrofon by asi byl lepší.
Po "povídání lidí v místnosti" to není kritické. Naopak, levné elektrety
dnes jdou lépe do výšek než levné dynamiky (menší a lehčí membrána atd.).

> Díky za pomoc.
> ZU

Zdraví Pavel.