GPS a nadmorska vyska

Radek Benedikt benedikt na lphard.cz
Sobota Listopad 13 16:41:38 CET 2010

Dne sobota 13 listopad 2010 15:22 Pavel Dolnsky napsal(a):

> Pozemni GPS nic nevysila, tedy mysleno radiove vlny podobne jako druzice
> tohoto systemu. Cele to funguje takto. Geodeticke GPS prijimace maji
> zabudovany GSM modul, dnes GPRS, drive to chodilo normalne pres SMS nebo
> jiny  komunikacni modem. Vy prijimac postavite na nejaky neznamy bod a

Druha a dost casto pouzivana metoda je zalozena na tom co se vlastne meri.
Velmi casto se urcuje poloha predem vytycenych bodu. To znamena ne ze chci
zapichout kolik na pozici xxx.yyy ale zmerit kde je. Takze se to cele da
zjednodusit na to, ze mam referencni bod, jehoz polohu presne znam, v
hantyrce geodetu Trigas a neznamy bod ktery merim. A k tomu mam dve slusne
GPSky s pameti. Referencni proste nahrava udaje o pozici na konstantnim bode
a nezapomenme ze krome polohy s te GPSky jde i udaj o "atomovem" case. Druha
si pak nahraje udaje o potrebnych merenych bodech, casto i primo s prislusnym
popisem a komentarem. Cele se to pak po mereni vezme a prozene pocitacem,
ktery vezme namerena data, zkoriguje je pomoci oprav ziskanych z referencni
GPS a tod vse. Presnost je krome te korekce spjata ale i s dalsi vlastnosti
tech GPSek a to jejich zakladni presnosti. Maji vzdy velmi slusne venkovni
anteny. Cela presnost mereni je totiz primo zavisla na tom kolik chytite
druzic. Ostatne podivejte se na beznou GPS, kdyz bude spatny prijem, tak vam
ukaze polohu, ale vysku uz ne. Jinak receno, poloha se pocita ze vzdalenosti
k N druzicim GPS. Poloha tech druzic je znama, takze to pak vypada jako
geometricka uloha z prvniho stupne ZS, kdy se v geometrii kresli  prunik
kruznic (a na vyssich stupnich pak tusim pocita). Ta vzdalenost je ale
zatizena chybou mereni, te se vyhnout neda, ale zase pro hraji statisticke
metody, cim je tech pruniku vic, tak tim je mereni presnejsi. To cele neni
ovsem jen na papire v 2D, ale je to v 3D a vzhledem k poloze druzic ta chyba
mereni je celkem rozumna pro urceni souradnic, s vyskou je to uz kritictejsi.
Lze si to zhruba predstavit, ze ty pruzice jsou par mm nad papirem v rozich
A4, kdyz to vezmu kruzitkovou metodou, tak ten prunik na tom papire celkem
vyjde presne, ale jeho vyska nad papirem bude dost nejasna. Proste je to
mereni hodne placate a 3 rozmer se z toho dostava dost spatne. Proto nektere
turisticke GPS maji pro mereni vysky pomocny barometr. Merit rychlost vystupu
na Snezku jde s low price GPSkou blbe, za pochodu vidi na poradne mereni malo
druzic. Takze proto profi reseni neni nejlevnejsi, ta GPSka ma slusnou
citlivost, profi antenu, velkou pamet na namerena data a obvykle nadupany
vypocetni vykon pro reseni trosku vice rovnic nez obvykla komerce. A to cele
v obalu co neco prezije, zadny "bakelitak" (tedy az na ty konektory, kolikrat
jsem ten kabel k antene tatovi opravoval,....)

Radek