GPS a nadmorska vyska

Sobota Listopad 13 11:16:54 CET 2010

Pane Dolinský děkuji za zajímavé informace - co to znamená že si geodet vybuduje vlastní stabilní GPS ? Že někam umístí škatuli, která zná svou polohu na milimetr přesně, je viditelná z jeho zájmového  prostoru a vysílá stejnou datovou strukturu jako družicový GPS ? A na stejné frekvenci ? Docela bych to chápal, když se má zaměřit nějaký větší komplex, třeba budoucí továrna nebo skupina domků ale asi to nebude pro každého geodeta.

L. Kručinský

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces na list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Pavel Dolnsky
Sent: Saturday, November 13, 2010 12:34 AM
To: hw-list
Subject: RE: GPS a nadmorska vyska

Ano.
Pokusim se to trochu rozvest. Geodezie pokud urcuje polohu nejakeho bodu v mape, tedy v  souradnem systemu vzdy funguje tak, ze se meri k nejakemu znamemu bodu. Podle toho co se meri, bud k  triangulacnimu bodu , pokud se meri poloha nebo k nivelacnimu bodu, pokud se meri nadmorska vyska. Za timto ucelem je v krajine sit triangulacnich a nivelacnich bodu. Geodet si  najde nejblizsi bod o znamych parametrech a sve mereni zapocne a konci na techto bodech. Triangulacni body jsou zpravidla na kopcich , oznaceni ruzna od tyce, pres triangulacni trojnozku az po triangulacni vez. Nivelacni body urcuji nadmorskou vysku a najdete je spise ve mestech, to jsou ty ocelove trny v budovach, zdech atd, nivelacni sit ma nekolik radu , ktere se lisi presnosti, hlavnim nivelacnim bodem , tedy bodem I. radu je v CR bod  Lišov u Ceskych Budejovic.

S rozvojem GPS se vybudovala po Evorpe ETRS89 , tedy sit pevnych GPS prijimacu, ktere se nachzi na klicovych kopcich a 7/24 prijimaji GPS , meri teplotu, tlak, vlhkost atd. a vlastne slouzi jako korekcni body pro mereni na neznamem bode, Pokud ve stejnem okamziku mam mereni na znamem a neznamem bode, jsem schopen korigovat vliv atnosfery a mereni zpresnit az na 2-3cm. kde jsou body se muzete podivat zde http://www.epncb.oma.be/ Jak fyzicky vypada a co meri GOPE_11502M002 , tedy jeden z nasich ETRD89 bodu , na Onfrejove muzete videt zde, http://www.epncb.oma.be/_trackingnetwork/siteinfo4onestation.php?station=GOPE
Techto bodu je v CR aktualne 10 a vlastne tvori referencni GPS sit nulteho radu NULRAD s pevnymi GPS , tato je pak doplnena (zahustena) refetencni GPS siti DOPNU, tedy bodu ktere jsou zamereny i pomoci GPS, techto bodu jsou radove stovky a tvori sit s vzdalenosti bodu cca 5km po cele CR.
Tak ze geodet si bud postavi vlastni GPS na bod DOPNU a provede mereni na tomto bode a zaroven na neznamem bode nebo vyuzije data z nejake ETRS89 stanice pokud meri v jeji blizkosti, posledni moznsti je , ze ma vybudovanou vlastni stabilní GPS, coz vyuzivaji napriklad dulni merici .
Vlastni korekce je trivialni matematicka uloha, ktera probiha zcela automaticky.
Tak asi tak.

Pavel

>Oni snad pouzivaji prijimace s korekci od pozemnich vysilacu s
presnosti v radu cm.
RD