jak nastavit kabel CYKY bez krabice?

Čtvrtek Květen 13 22:35:50 CEST 2010

Jo jo, wago svorky mají svá omezení. Vypadají na první pohled že to je jen
bodový styk, ale ve skutečnosti je tam taková síla, že dojde k plastické
deformaci. Takže už ten styk má nějakou plochu a vytlačí (rozdrtí) nečistoty
na povrchu materiálu. Do takového spoje, pokud ta síla zůstane, by se neměl
dostat vzduch nebo voda a měl by to být dokonalý spoj mezi dvěma kovy. Když
ten drát po 10 letech vyndáte, je zoxidovaný. Koukněte lupou na tu čárku po
břitu svorky a ta bude čistá lesklá. Wago svorky používáme v ovládacích a
měřících obvodech už skoro 20 let. Ta zařízení jsou neustále v provozu,
svorek je možná desetitisíce a zatím nenastala ani jedna chyba, že by svorka
nevedla. Dost tam používáme telefonní kabely.

Jiná věc je velikost kontaktní plochy vzhledem k průřezu vodiče. Pokud budu
drát 2,5 mm2 zatěžovat proudem co snese, asi to ta svorka z principu nemůže
přežít. Při tom zatižitelnost takového spoje je podstatně vyšší, než
odpovídá průřezu té stykové plošky. Teplo se rozvede do okolního materiálu.
Nemůžu ale předpokládat, že snese to co okolní drát. Pokud ten spoj budu
přetěžovat, chvíli to vydrží. V místě nejvyšší teploty začne spoj pomalu
oxidovat, ploška čistého materiálu se zmenšuje, roste proudová hustota až to
vyhoří úplně. To může trvat i několik let.

Pájený spoj má sice velkou plochu, ale... cín má sice větší odpor než měď,
ale to by při dostatečné ploše nemělo vadit. Cín časem rekrystalizuje, na
škole (studoval jsem elektrotechnologii) nás přesvědčovali jak jsou super
ovíjené spoje (tehdy moderní) a jak pájený spoj během 20 let zvyšuje odpor.
Jo, dá se plocha spoje nadimenzovat i s ohledem na to stárnutí. Ale stejně
bych dal přednost lisovanému spoji. Princip je sice stejný jako ta Wago
svorka, ale styčná plocha s plastickou deformací může být i větší, než
průřez vodiče. Takový spoj se mi líbí, stejně jako fest utažený a mírně
rozpláclý drát pod šroubem.

Anděl