OT: Expert (bylo: Re: Problem s ND)

j.Krajinka@seznam.cz j.Krajinka@seznam.cz
Pondělí Březen 29 01:01:55 CEST 2010

Nemyslim, ze by Kosta neznel vyznam slova expert, spise ho zajimali duvody proc se takto nekdo tituluje.
Nicmene kdyz zde jiz mame jazykove okenko, ne ze bych chtel nejak souperit s slovnikem cizich slov, ale snad diky chabemu vykonu slovniku,  mohu doplnit.
Slovo nejspise pochazi z latinskeho expertus tedy znalec.
Stejne tak ciste jazykovedne, pokud nazvu leveho instalatera expertem tak tim nemenim vyznam slova expert ani jeho chapani, ale dopustil jsem se ironie, tedy pouzil jsme zdanlive kladny vyraz v umyslu devalorizovat predmet hovoru.

J.

> PS: může mi už konečně někdo vysvětlit co to je "počítačový expert"

Stačí kouknout sem:
http://slovnik-cizich-slov.uzdroje.com/?s=expert
neboli  krásně  česky:  počítačový odborník, znalec

Je to cizí slovo u nás málo  používané, avšak dovolím si k tomu čistě
osobní poznámku.
Před časem jsem měli ve firmě opraváře  - instalatéra , opravoval
splachovadlo na záchodě - protékalo, na dočasnou nápravu stačilo párkrát
poklepat na nádržku splachovadla. Jenomže občas někdo zaklepat zapoměl a
voda tekla a tekla ... A nikdo se to toho nechtěl osobně pouštět,
zavolali jsme onoho odborníka , opraváře, instalatéra.....
Po chvíli práce z oné místnosti rachot, kovový zvuk provázený výkřiky....
 Pan istalatér spadl ze štaflí i s nádržkou v ruce  do prostoru mezi
mísou  a stěnou  a dokázal při tom ještě rozlámat plastový dekl na
hajzlpapír co byl přidělaný ke stěně.
Po této události jsem zaslechl z úst mého spolupracovníka něco ve
smyslu  " co to je za experta?....  , kde jste ho vyhrabali?"
Podobnou hlášku  " no to je teda expetr" jsem slyšel od mého souseda
zírajícího na řidiče zajíždějícího k obrubníku  za hlasitého skřípění
elektronového disku a žulového chodníku.

Tedy dalo by se prohlásit, že  přejaté cizí  slovo " expert "  nemusí
při používání v CZ nutně znamenat přímo odborníka , znalce.... Soudě
nejen dle výroků
spoluobčanů, kolegů ...může mít spojení tohoto slova s člověkem
vykonávajícím nějakou činnost ne zrovna kvalifikovaně snad i opačný,
tedy hanlivý význam.
Rád bych uvedl, že tato moje osobní zkušenost dedukce a analýza  není
nijak osobně spojována s žádnou určitou osobou , jedná se jen o mé
obecné zamyšlení nad významem tohoto slova užívaného v čechách  v běžné
hovorové řeči.
Závěrem snad tenhle zajímavý článek:
http://respekt.ihned.cz/c1-38054940-nepodlehejme-expertum
Vezměte si z toho každý kdo co chce.
Omlouvám se za OT, ale Kosta snad bude mít jasno :-)
JaKub