OT: Expert (bylo: Re: Problem s ND)

jan.kuba honza.kuba@gmail.com
Neděle Březen 28 23:59:49 CEST 2010

Kosta napsal(a):

> PS: může mi už konečně někdo vysvětlit co to je "počítačový expert"

Stačí kouknout sem:
http://slovnik-cizich-slov.uzdroje.com/?s=expert
neboli  krásně  česky:  počítačový odborník, znalec

Je to cizí slovo u nás málo  používané, avšak dovolím si k tomu čistě
osobní poznámku.
Před časem jsem měli ve firmě opraváře  - instalatéra , opravoval
splachovadlo na záchodě - protékalo, na dočasnou nápravu stačilo párkrát
poklepat na nádržku splachovadla. Jenomže občas někdo zaklepat zapoměl a
voda tekla a tekla ... A nikdo se to toho nechtěl osobně pouštět,
zavolali jsme onoho odborníka , opraváře, instalatéra.....
Po chvíli práce z oné místnosti rachot, kovový zvuk provázený výkřiky....
 Pan istalatér spadl ze štaflí i s nádržkou v ruce  do prostoru mezi
mísou  a stěnou  a dokázal při tom ještě rozlámat plastový dekl na
hajzlpapír co byl přidělaný ke stěně.
Po této události jsem zaslechl z úst mého spolupracovníka něco ve
smyslu  " co to je za experta?....  , kde jste ho vyhrabali?"
Podobnou hlášku  " no to je teda expetr" jsem slyšel od mého souseda
zírajícího na řidiče zajíždějícího k obrubníku  za hlasitého skřípění
elektronového disku a žulového chodníku.

Tedy dalo by se prohlásit, že  přejaté cizí  slovo " expert "  nemusí
při používání v CZ nutně znamenat přímo odborníka , znalce.... Soudě
nejen dle výroků
spoluobčanů, kolegů ...může mít spojení tohoto slova s člověkem
vykonávajícím nějakou činnost ne zrovna kvalifikovaně snad i opačný,
tedy hanlivý význam.
Rád bych uvedl, že tato moje osobní zkušenost dedukce a analýza  není
nijak osobně spojována s žádnou určitou osobou , jedná se jen o mé
obecné zamyšlení nad významem tohoto slova užívaného v čechách  v běžné
hovorové řeči.
Závěrem snad tenhle zajímavý článek:
http://respekt.ihned.cz/c1-38054940-nepodlehejme-expertum
Vezměte si z toho každý kdo co chce.
Omlouvám se za OT, ale Kosta snad bude mít jasno :-)
JaKub