OT: Mimořádné akumulátory

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Sobota Březen 20 07:43:24 CET 2010

Zdravím,
  včera jsem v jednom přístroji (o jehož zámku jsem psal v jiném příspěvku)
našel baterii 7 pravděpodobně NiCd článků, která na sobě nese datum výroby
17.3.1994. Baterie tedy před třemi dny oslavily 16 let svého bytí.
  Ten, kdo přístroj kdysi deinstaloval, byl natolik solidní, že baterii
odpojil od obvodu. Pak dle prodejce přístroj ležel několik let zcela bez
provozu, než se jej rozhodl prodat.
  Jaké bylo mé překvapení, když při orientačním měření bylo na svorkách
baterie naměřeno 7.62 V! Po 16 letech od výroby a po několika letech
nepoužití. Pro zajímavost jsem baterii zapojil a přístroj měl tendenci
fungovat, sice bylo patrné, že je podvyživen, ale vše běželo, CPU, displej,
audio obvody... Nechal jsem na jeho vlastních dobíjecích obvodech (kradou
proud ze zavěšené tlf linky, takže nemohou nabíjet příliš intenzivně) baterii
několik hodin a ráno už bylo napětí přes 9 V. Tak jsem baterku vyndal
a připojil na řádnou nabíječku (nastavil jsem nabíjecí proud 100mA, méně moje
nabíječka neumí). Napětí na baterii několikrát vyskočilo asi na 13.5V, pak
zase spadlo pod 9, zkrátka bylo vidět, že se vevnitř likvidují lety vzniklé
přechodové odpory a klesá její vnitřní odpor. Nakonec se napětí při jmenovitém
nabíjecím proudu ustálilo na 10.5V a pomaličku stoupá přesně dle očekávání.
  Články jsou velikosti 1/2 AA, ve žlutém obalu zdá se z papíru a jediný tisk
na nich je slovo JAPAN a symbol recyklace. Jsou bez jakékoliv známky úniku
elektrolytu, koroze či jiných stop vysokého věku, jak často bývá vidět i na
bateriích podstatně mladších.
  Samozřejmě by už články nevyhověly v proudově náročných aplikacích, ale
zdá se, že v tomto přístroji si ještě nějakou dobu pobudou :-).
  S pozdravem Pavel