RE: Kondenzator paralelne k odporu?

j.Krajinka@seznam.cz j.Krajinka@seznam.cz
Pátek Březen 12 12:45:11 CET 2010

Zkusim byt konkretnejsi , respektive pouziji dva prikladny, kde mi to neni prilis jasne.
Obrazek rekne vice nez 1000 slov
http://uloz.to/4244992/a.pdf
Jde o DC aplikaci , jde mi predevsim o C1 R3, ale klidne muzeme dotaz rozsirit i o funkce respektive pravidla pro vyber hodnot u R1 a C2, i kdyz tady minimalne tusim.
Videl jsem to i v provedeni s C paralelne k R1.

Kdyz ted koukam na schema z ktereh jsme to obkreslil, hned vedle je dalsi OZ tentokrate neinvertujici a ma C zapojeme mezi vstupy cca 300p, take netusim proc tam je?
A do tretice, jeste vedle je dalsi OZ, stejne jak na me maluvce, bez tech C a misto R4 je ve zpetne vazbe dioda,  take mi neni tak uplne jasne jak to pak funguje a proc se tam dava?

Dekuji za nakopnuti

Jirka

> Mam takovy dotaz kcemu slouzi C zapojene paralelne k odporu , je to zlepseni sumovych vlastnosti toho odporu nebo k cemu?
> Pripadne jak se takova vec pocita a jake, ma dopady?
>
> Pripadne se nekdy pouziva k odporu paralelne zapojena seriova kombinace odpor C, zde je to jak?
>

> Dekuji
>
> Jirka

Zdravím,
  kondenzátor připojený paralelně k odporu vytváří RC článek. Jeho vlastnosti
jsou závislé na mnoha další okolnostech, mimo jiné např. na okolním obvodu,
v němž se kombinace vyskytuje. Obecně lze říci, že dojde ke snížení impedance
pro vysoké frekvence, bude se to tedy chovat jako filtr. Používá se např.
v bázích spínacích tranzistorů, kde odpor určuje statický proud bází v sepnutém
stavu a kondenzátor zvyšuje strmost spínacích (a vypínacích) pulsů a tím
výrazně zrychluje otevírání/zavírání T. Použití je samozřejmě mraky, toto byl
jen typický příklad. Dotaz je bohužel položen nepříliš vhodně, je moc obecný.
  Pavel.