Vykresleni mg pole

Daniel Valuch daniel.valuch@orange.fr
Středa Březen 10 11:05:31 CET 2010

je to taka mala singularita :-) Parametre sa zacinaju blizit nule alebo
naopak nekonecnu.
Ten dej suvisi so zvysovanim rychlosti a zvysovanim hmotnosti pocas
urychlovania. Na zaciatku sa dodavanim energie rapidne zvysuje rychlost
castic a hmotnost ostava stale kludova. Postupne zacne rychlost stupat
pomalsie a pomalsie (saturuje k c, co moze byt hocico medzi 3.8e-9 az
1.6e17 m/s ako som sa dozvedel z testov) a zacina dramaticky narastat
hmotnost castic. Bod kedy sa tieto dva javy krizia sa nazyva gama
transition.
V tomto bode je zvazok nekonecne 'tvrdy' a na akukolvek manipulaciu s
nim treba nekonecnu snimace o nekonecnej citlivosti, zisk riadiacich
sluciek a kotrekcnych clenov znova bliziaci sa nekonecnu :-)
Polomer obehu je nepriamo umerny intenzite pola a priamo umerny
rychlosti a hmotnosti (ktora su funkciou energie).
Co vidi riadiaca slucka: pod transition prevlada rychlost a pridavanie
energie znamena ze sa budu castice pohybovat rychlejsie a vratia sa do
urychlovacej dutiny trosku skor. Naopak nad transition prevlada hmotnost
takze pridavanie energie sposobi ze budu tazsie, tym sa zvacsi polomer
obehu a vratia sa naspat neskor(!). Takze v bode prechodu treba z
pochopitelnych dovodov obratit fazu vsetkych riadiacich sluciek o 180
stupnov.
Zvazok ale nemoze ostat bez kontroly takze sa to robi tak ze sa
dynamicky prejde z fazovej slucky (ktora sleduje 'rychlost') na radialnu
slucku (ktora sleduje polohu vo vakuovej komore a snazi sa ju drzat v
strede). Ked sa prejde cez transition tak sa znova prejde na fazovu
slucku s modifikovanymi parametrami. Cele to trva par obehov. Na
prichadzajucu otazku preco sa teda nepouziva radialna slucka stale :-)
je odpoved z dovodu sumu. Fazova slucka je v tomto ohlade ovela
cistejsia a silnejsia.
b.