jak sloučit výkon z několika zesilovačů 430MHz

balu@home daniel.valuch@orange.fr
Pondělí Březen 8 20:38:07 CET 2010

princip je velmi jednoduchy, veci sa zapajaju paralelne :-) Aby bola
vystupna impedancia rovnaka a neznizovala sa paralelnym spojenim treba
vyuzit maly trik.
Vsetky tieto zlucovace vyuzivaju transformaciu impedancie na vedeni,
vid. http://en.wikipedia.org/wiki/Transmission_line
sekcia Input impedance of lossless transmission line
Ked si ten vztah trochu rozoberete tak sa da navrhnut taky kus vedenia
ktory transformuje impedanciu z 50 Ohm na 100 Ohm, konkretne 90 stupnov
dlhy kus o impedanci sqrt(2)*50 Ohm. Ked mame dva konce na 100 Ohm tie
sa zapoja paralelne a je to. Cely trojpol je bezstratovy a reciprocny co
znamena ze nie je ziadna izolacia medzi portami.
Wilkinson splitter/combiner pouziva presne tento princip, akurat je tam
pridany odpor, ktory zaisti izolaciu medzi zlucovanymi/spajanymi portami.
Zlucovane signaly musia byt presne vo faze a s rovnakou amplitudou, inak
budu signaly v nerovnovahe a rozdiel sa musi niekde "spalit". Pokial
mate na vystupe cirkulator nie je to problem, ale predsa nechceme
zbytocne palit vykon na odporoch. Zosilnovace by mali byt rovnake a
budiaci signal by mal byt vo faze.
Ak ma kazdy zosilnovac cirkulator tak ten odpor tam netreba.
Iny sposob je pouzit hybrydy, bud 180 stupnove alebo kvadraturne. Obidva
sa tiez daju postavit z kusov vedeni impedancie sqrt(2)*50 alebo
50/sqrt(2) Ohmov.
Tento sposob je vhodnejsi u zosilnovacov ktore nemaju cirkulatory lebo
rozdielovy vykon (z nerovnovahy) vyjde von na jednom porte ktory sa zatazi.
Vedenia sa daju postavit ako microstrip alebo stripline na kuse
dielektrickeho substratu, vyhoda je ze sa da zrealizovat takmer
lubovolna impedancia. FR4 asi zhori, ale da sa to natlacit na nieco
kvalitnejsie s nizsimi stratami.
Takmer lubovolna impedancia znamena ze mozete zlucit napriklad 3 alebo 4
zosilnovace v jednej sekcii, takze ten zlucovac nebude ozrutne velky.
Nezabudnite si prepocitat straty v medi aby vam to nezhorelo pri prvom
zapnuti, na 1.2kW bude treba dostatocne dimenzovane vedenia.
Taky isty (ale nizkovykonovy) rozdelovac bude treba na vstupe zosilnovacov.
b.