OT dal sa za sociku kupit telefon v obchode?

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Pátek Březen 5 05:29:50 CET 2010

Zdravím,

> [...]
>
> No a on mi napisal nieco v tom zmysle, ze v tom case sa u nich nedali telefony bezne v obchode kupit, jedina cesta ako prist k telefonu bolo ze ho clovek dostal od posty pri zavedeni linky (pan je telefonar takze o tom nieco vie). No a ze u nas to bolo ine, lebo ze bezne ludia do Madarska nosili telefony kupene v Ceskoslovensku a on im ich potom zapajal.
>
> Mne sa to nejako nezda, lebo som nikdy ziadny telefon v ziadnom obchode nevidel; ale samozrejme to presne neviem, lebo som bol vtedy v takom veku ze ma zaobstaravanie telefonov naozaj netrapilo... ;-)

Opět je problém v tom, že není zmíněna doba, na kterou se dotaz vztahuje.
Tak do konce 70. let se v běžných obchodech nedaly telefony koupit. Neexistoval snad ani proces pro možnou výměnu telefonu účastníkem. Když se telefon rozbil, bylo nutno kontaktovat Telecom a mechanik přinesl nový. Účastník zpravidla neměl ani právo výběru modelu, barvy či jiné vlastnosti telefonu a musel akceptovat to, co bylo jednoduše na skladě.
Později (ale přesné datum si skutečně nepamatuji) se to začalo pomalu měnit - začaly se objevovat hlavně faxy, modemy a záznamníky a tedy účastníci začali prudce zvyšovat tlak na Telecom, aby si mohli zapojovat vlastní zařízení, včeteně telefonů. Tehdy teprve se objevil ten známý formulář, dodávaný ke každému homologovanému zařízení, který účastník odnesl na Telecom, když si něco takového pořídil. Před tím bylo jednoduše v každém telefonním seznamu napsáno, že "účastník nesmí na zapojení své přípojky sám nic měnit" a tím bylo řečeno vše a jasně.
  Je tedy možné, že u nás tato doba "uvolnění" nastala dříve než v Maďarsku a že po nějakou dobu bylo možné to, o čem se kolega zmiňuje.

> Takze by som rad poprosil pamatnikov, ci by si nespomenuli, ako to vlastne bolo - dal sa telefon kupit volne v obchode (a ak ano tak v akom) alebo nie, a ci to malo aj nejake podmienky a zadrhele.

> Dakujem
>
> wek

Zdraví Pavel.