Laboratorni zdroj z minuleho tydne

Čtvrtek Březen 4 10:46:33 CET 2010

Když to sleduju - no né že bych chtěl stavět zrovna tohle, ale doma ještě
používám zdroj který jsem si stavěl před 25 lety a uvažuju o modernizaci.
Spokojím se s nastavováním knoflíkem. Co jsem dělal zdroje pro měření
baterek (0-8V, proud do 100A), všude jsem používal toroid 230/24V (klasika,
50 Hz z Tronicu), dvojitý sekundár, FET diody, nárazovou tlumivku a za
elitem step down na požadované napětí. Tuhle koncepci zákazník vyžadoval
proto, aby všechny zdroje šly zálohovat z baterky 24V. To trafo je sice
větší, ale žádná hrůza. Hlavně nebyly problémy s rušením do sítě a nejhorší
pro laboratorní použití mi připadá, když se oddělený výstup spínáku odrušuje
malou kapacitou proti primáru. Pak už nemá cenu uvažovat o nějakém odděleném
výstupu a je potřeba to zemnit. A jsme tam, kde jsme být nechtěli...
Zvlnění zdroje jsou dva problémy.
Zvlnění na pracovním kmitočtu se dá úspěšně odfiltrovat, pokud jsou správně
udělané země. Pochopitelně zpětná vazba se musí brát za 1. tlumivkou, dál to
moc točí fázi. Filtr má taky nějaký odpor, takže ZV ze svorek Sense je taky
potřeba. Ale už nemůže být rychlá, takže je to nějaký kompromis.
Zvlnění na 100 Hz vzniká nedostatečnou rychlostí odezvy ZV. Když máte
zvlnění na elitu 10% a na výstupu chcete 5 mV, je to dost problém. Regulace
mění parametry podle výstupního napětí a podle charakteru zátěže. Pak bych
popřál příjemnou zábavu při bastlení :-)) Tady bych viděl jako dobrou cestu
PWM regulátor v procesoru. Měřit po každé periodě výstupní napětí, proud a
vstupní napětí PWM. Z poměru vstupního a výstupního napětí vypočítat
základní střídu, podle proudu jí prodloužit o předpokládaný úbytek (dosadit
změřený odpor) na výstupním filtru a pak už doregulovat podle ZV. Takže
problém je najít vhodného studenta, který nemá co dělat, s SW regulátorem si
pohraje a třeba si na tom i udělá bakalářku :-))
Další možnost je doregulovat to tak jak to vyjde a lineární regulací na
výstupu to doregulovat přesně.
U těch zdrojů co jsem dělal, jsem se takhle dostal na 10 uV, úbytek na lin.
regulátoru byl 150 mV.

Teď tady zrovna dělám step down 0-15V 150A a místo elitů používám keramiku.
U té keramiky píšou, že může být problém se stabilitou, protože ESR je téměř
nulový. Tak jsem zvědavý, až to dodělám a spustím.

Anděl