je chranen firmware?

Pavel Poucha papouch@papouch.com
Úterý Březen 2 11:18:20 CET 2010

Dobrý den,

protože se běžně dostávám do situací, kdy naše firma firmware dodává i si
občas od někoho nechá software a firmware psát, dovolím si přidat pár názorů
ověřených 20 lety praxe (a také mnohokrát nabitým zobákem :-)

Je dobré napsat/získat nabídku/objednávku s pevnou cenou. Psát nabídky dát
práci, často i více než naspat software, ale vyplatí se to. A zlaté pravidlo
je, že když zákazník řekne "s nabídkou souhlasím, ale ještě bych chtěl..",
tak nabídku upravit, dát jí nové číslo (!!!) a znova poslat. Někdy zákazník
dodá přesný popis toho, co potřebuje - ale takových lidí je málo. Často je
třeba nabídku sestavit z útržků a cyklus "zpracování požadavků - zaslání
nabídky" mnohokrát opakovat. Není výjimkou i 10 takových přibližovacích
nabídek, obvyklá jsou minimálně 2 kola.

Není dobré účtovat podle hodin. Děláme to jen ve zcela výjimečných případech
(například řešení komunikačního problému na pracovišti zákazníka). Když je
dobrá nabídka, ani to není třeba. Dobře popsané požadované funkce v nabídce,
pevná cena, nepožadování zálohy jsou velkou konkurenční výhodou, vedou k
oboustranné spokojenosti dodavatele i zákazníka a umožňují získat další
zakázky.

Pokud zákazník platí vývoj, nikdy bych se nebránil předat mu zdrojový kód
programu. Je jeho, zaplatil si ho. Naopak, konkurenční výhoda je při
jednáních zdůrazňovat, že je vše postaveno na otevřených standardech a že
může věc dále rozvíjet někdo jiný. V 99% případech to tak nebude a opět to
vnáší důvěru do jednání a zakládá další spolupráci.

Před čím je třeba důrazně varovat, jsou dohody typu: "napíšu program za málo
peněz nebo zdarma, a pak budu mít něco z každého prodaného kusu." Takové
spolupráce nejen že nefungují, ale zcela zákonitě končí katastrofou. Důvody
jsou jasné:
1) pokud se produkt neprodává, autor programu to nemůže nijak ovlivnit.
"Dalo mi to tolik práce, je to tak dobrý a ten blbec to nechal plavat !" =>
nespokojenost, pocit podvodu, nikdy víc, katastrofa.
2) pokud se produkt prodává, zákazník má pocit, že stále platí za nic.
"Napsal program za pár hodin a já tomu blbci snad budu platit do smrti !" =>
nespokojenost, pocit podvodu, nikdy víc, katastrofa.

S pozdravem
ing. Pavel Poucha
jednatel
papouch@papouch.com