OT na neděli: Zajímavý bioelektrický experiment

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Neděle Červen 6 08:42:04 CEST 2010

Zdravím,
  dnes ráno jsem se na chalupě po posečení zahrady sprchoval a učinil jsem
zajímavou zkušenost. Nutno říci, že naše chalupa má cca 2 km přívodu hliníkem
a i při sebelepším zemnění nuly se nedosáhne ekvipotenciality - když měřím
nulák proti hromosvodu, obvykle naměřím 10 - 15V. Je to VELMI tvrdé, dá se na
to krásně svítit a netočí to elektroměrem :-). Vzniká to zejména (celkem
samozřejmě) při nerovnoměrném zatížení fází.
  Ochrana pospojováním v koupelně také neplnila nikdy zcela svoji funkci - ten
proud je tak velký, že nějaké napětí na tom odporu vždy vznikne a občas je to
cítit jako lehké brnění. Máme to už tak desítky let, jsme na to zvyklí a rodiče
to celkem vítali, říkali, že za takovou "elektromasáž" by zaplatili tisíce a
tady si ji mohou dopřávat zdarma a do sytosti :-). Nutno říci, že oba již
zemřeli, a to z jiných příčin, než úrazem el. proudem :-).
  Je tedy zajímavé, že ačkoliv koupelí a sprch v tomto prostředí jsem již
absolvoval tisíce a na "elektromasáž" jsem také zvyklý, tak teprve dnes jsem
při sprchování hlavy plné šrotu z trávy, samozřejmě řádně namydlen a se
zavřenýma očima, náhle "uviděl" sérii záblesků. Napřed jsem se trochu leknul,
ale když hlava "dopočítala", co se asi děje, začal jsem to zkoumat.
Zjistil jsem, že při přiložení hlavice sprchy na nadočnicový oblouk tak, aby
voda byla směrována přímo na víčko zavřeného oka, je efekt maximální. Jasná
a velice zřetelná série velice kontrastních záblesků bílé až načervenalé barvy
homogenně v celém zorném poli. Samozřejmě pouze ze sprchovaného oka. Při
přesunutí sprchy na druhé oko stejný vjem ve stejné intenzitě. Žádné brnění ani
jiné nepříjemné pocity, na to `nebylo dnes napětí dost velké.
  Je velmi zajímavé, že ač záblesky musely mít frekvenci 50 Hz, byly naprosto
zřetelné, vůbec nebyly "zintegrované", ačkoliv blikání světla s touto frekvencí
člověk vnímá již jen dosti slabě. Přisuzuji to tomu, že hlavní míra integrace
nastává přímo ve světločivých buňkách, kde jde o elektrochemický proces, který
má určitou setrvačnost. Zde šlo o přímé dráždění zrakového nervu proudem, takže
tato integrace se neprojevila. Bohužel pak došlo ke změně ve vyvážení fází
a efekt poklesl, ikdyž	zcela nevymizel. Zkoušel jsem též dráždit sluchový
nerv, ale sebelépe provedené sprchování ucha nepřineslo, kromě jeho výjimečné
čistoty, žádný efekt - slyšel jsem vždy jen rachot vody a žádný síťový brum
:-).
  Zdraví Pavel.

P.S. Pokud budete reagovat, nemusíte sem psát rady, že musím svoji instalaci
na chalupě okamžitě předělat :-).