OT na pátek: Novinky z kolotoče :-)

Daniel Valuch daniel.valuch na orange.fr
Pátek Červenec 30 14:43:55 CEST 2010

nie, nie :-) top kvarky boli objavene/potvrdene na Tevatrone v USA a LHC
je prvy a zaroven jediny urychlovac ktory ma dostatocnu energiu aby ich
mohol potvrdit. Logicky zaroven je to aj prvy krat kedy boli vytvorene v
Europe :-)
Fyzici ma opravia ak kecam, ale top kvark je najtazsi z rodiny siestich
kvarkov ktore predpoveda standardny model.
Up a down tvoria protony a neutrony ako ich pozname, potom je tazsia
rodina charm a strange a nasledne najtazsia top a bottom. Rozdiel v
hmotnosti je dramaticky
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Standard_Model_of_Elementary_Particles.svg
takze je vidiet ze na vytvorenie top quarku treba naozaj vela energie.
Na potvrdeni top quarku je zaroven vidiet ako velka statistika je
potrebna na taketo specialne castice. Doteraz prebehli miliardy zrazok a
top quark nasli zatial v 5 pripadoch na Atlase a tusim 3 na CMS.
Na vytvorenie este exotickejsich castic bude treba este vela radov
viacej zrazok.
V kazdom pripade progres LHC je naozaj impozantny. Zatial na ostro bezi
nejake 4 mesiace a uz sa dosiahli vysledky ktore sa na predchadzajucich
experimentoch hladali roky. A to este bezi len na 1/500 vykonu na ktory
bolo projektovane :-)
b.