Strašice po 101...

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Čtvrtek Červenec 8 19:27:34 CEST 2010

Zdravim,
  tady nejde o frekvence v radu Hz, ale minimalne desitek a mozna pri nejake
te harmonicke i stovek Hz. Vim z praxe, ze teto rezonance se da dosahnout
zcela beznymi soucastkami. Jako teenager jsem zkousel stmivat zarivkove
osvetleni (bezna 40W trubka s klasickou tlumivkou) pomoci kondenzatoru v serii.
Mel jsem doma par kondenzatoru - ruzne motorove, kompenzacni prave ze zarivky,
ale take z venkovnich lamp tehdy se rtutovou vybojkou atd. Pamatuji se, ze
jsem se musel timto obvodem strefit nekam poblize rezonance, nebot vpojenim
jednoho z tech kondenzatoru do serie nedoslo ke ztlumeni jasu, ale naopak
k vyraznemu zesileni, tlumivka zacala velmi brucet a nez jsem stacil
zareagovat, zarivka na obou koncich zcernala a obe vlakna se utavila tak, ze
tam zbyly jen kulicky z tech privodnich dratku. Jakmile jsem obvod prerusil,
vyboj ustal a pak uz mila trubice pochopitelne ani neblikla :-). Toto byl
sice seriovy rezonancni obvod, vsak se take nalezite projevil narustem proudu
v obvodu.
  Nyni nepolemizuji s zadnou z tech dalsich namitek, napr. o presnost frekvence
ci nutnosti vysokeho Q, jen o tom, ze udelat rezonanci kolem 50Hz lze pomerne
snadno. A treti harmonicka z 16.7 je neco malicko pres 50...
  Pavel