cidlo C02(smradu) do domacnosti ?

Pavel Novotný novotny.pp na atlas.cz
Sobota Červenec 3 07:32:00 CEST 2010

To je asi dotaz na me, svého casu jsem se tim zabyval a mel jsem i nejake
kontakty na vyvojare primo u vyrobce cidel
Na uvod komercni veci detekující CO2 jsou neskutecne predrazene.

Svetovy monopol na senzory CO2, a nejen je, mají japonci, konkretne firma
Firago, jde o elektorchemicka cidla a mají tedy nejakou omezenou zivotnsot.
Jak to funguje, v senzoru je topny prvek (odpor 70Ohmu) ten se zahriva cca
250mW a v cidlu z oxidu Rhutenia, respektive na jeho elektrodách dochazí k
elektrochemicke reakci, ktera meni napeti na elektodach, k snimani se musí
pouzit OZ vysokym vstupnim odporem a proudem < 1pA, normalni hodnote CO2,
ktera je aktualne nekde kolem 350ppm pak odpovida deltaEMF 44mV a 3500ppm
72mV (mluvime o zmeme, absolutni hodnoty plavou nekde mezi 220  az 490mV a
jsou pro kazde cidlo jine, musi se to nastrelit, kalibraci na cisty vzduch s
temi cca 350ppm)
Dasasheet  http://www.figarosensor.com/products/4161pdf.pdf
4161 je jen sensor CO2, tedy z pohledu vetrani stupne vydychanosti vzduchu a
to nemusi nic rikat o stupni "smradu", podle udaju poznate kolik lidi je v
mistnosti, ale smrad z cigarety nebo rozlitou flasku toulenu to nepozna a
nevyvetra.
Na to jsou Air contamination cidla tedy predevsim TGS 2600, ktere detekuji,
iso-butan, ethanol, vodik, CO a metan, cimz pozna hodne neprijemnych smaradu
v kterych se tyto latky vyskytuji
http://www.figarosensor.com/products/2600pdf.pdf

Konstrukce detektoru je pomerne jednoducha, pokud chcete pouze u nejake
hodnoty sepnout rele tak staci 2ks OZ, pokud chcete neco lepsiho je vec
vhodne doplnit MCU a ADC a idealne DAC, krome toho, ze z toho lezou pekne
grafy a jde to treba pripojit i k alarmu, ziskate moznost nejake kalibrace
za provozu, cimz se jednak prodlouzi zivotnost cidla a cele to je presnejsi.
V me prvni konstrukci jsem pouzil ADuC812 + TL272 a LM124, tedy ne super
drahe OZ.

Tolik na uvod, v pripade zajmu se mohu podelit o detail konstrukce, stejne
jsem to chtel aktualizovat na modernejsi MCU a nejake lepsi OZ.
Pokud by byl zajem asi bych dokazal zajistit i ta cidla, ale neni to az tak
levne , podle ceniku tusim 3 roky stareho
TGS4161 CO2 cca 		30$
TGS2600 Air quality	15$
LP<2610 unik plynu 	20$
TGS2620 alkohol		15$

+ postovne z japonska
Idealni je pokud by byl zajem vetsi, ceny klesaji pri odberu 25ks, ale to
asi dohromady nedame.
Ve srovnani s cenami hotovych cidel to je, ale za hubicku :-)
Byl by zajem?

PN