[OT] Materialy na plaste/kolecka - bylo Re: Elektricke kolo

Rollfree rollfree na volny.cz
Čtvrtek Červenec 1 15:23:44 CEST 2010


No prave, takhle snadno to nejde.
O loziscich se pri prodeji brusli hodne mluvi "... kupte si tyhle brusle,
maji kvalitni lozista ABEC 9, ty za tu vysokou cenu stoji ...".
Dobre se to prodava, je tam nejake cislo, takze laikovi snadno
vysvetli, ze vyssi cislo je lepsi.
Jenze z praxe vim, ze zrovna na loziscich moc nezalezi (nemeritelne).

Jezdim brusle dost, za rok kolem 1500-2000 km.
Jako mereni pouzivam metodu neexaktni (bohuzel trochu zavislou
na vnejsich vlivech, ale zase ne moc), zato prukaznou.
Mam "kalibrovanou" trasu o delce 14.02 km a merim si cas.

Moje prakticka zjisteni, vyplyvajici z mnoha pokusu a vzajemneho
prehazovani vseho mozneho jsou:
- Na bruslich jako takovych (na bote a na nozi) vubec nezalezi,
  jde jen o to, aby sedela na noze a netlacila. Dokonce mnohdy
  marketove brusle kolem 1000 Kc maji prijemnejsi botu nez mnohe
  znacky. U noze jde snad jen o zivotnost. Mozna jsem mel stesti,
  ale nikde kolem sebe jsem nevidel, ze by nuz odesel.
- Na loziscich kupodivu prakticky nezalezi. Zkousel jsem loziska
  od supackych ABEC 5 po ABEC 9, pouzival jsem dlouho i loziska,
  na kterych jsem nekdo jezdil ve vode a neosetril, takze byla
  zadrena. Nasilim jsem je protocil, namazal, a rozdil v case nepoznam.
- Na materialu kolecek proklate zalezi. Nejlevnejsi brusle + dobra
  kolecka jsou nesrovnatelne rychlejsi nez superdrahe brusle + mizerna
  kolecka.
- Na rozmeru kolecek zalezi dost, ale presto mene nez na materialu.
  I mala kola z dobreho materialu budou rychlejsi nez velka z mizerneho.

S tim merenim velikosti stycne plochy by to vypadalo pravdepodobne,
ale kdyz ta kola jsou na omak (silne stlaceni rukou) od sebe nerozeznatelna.
Ve slepem testu pri stlaceni bych je od sebe nepoznal. Ale pri jizde
je ve slepem testu od sebe poznam po prvnich dvou metrech.
Tam prave bude hrat roli jeste pruznost, ale prave az v kombinaci
s tim stlacenim.

rollfree

***********************************

----- Původní zpráva ----- 
Od: "Pavel Novotný" <novotny.pp na atlas.cz>
Komu: "'HW-news'" <hw-list na list.hw.cz>
Odesláno: 1. července 2010 14:59
Předmět: RE: [OT] Materialy na plaste/kolecka - bylo Re: Elektricke kolo


Na bruslich tedy nejezdim, ale z logiky veci na to mohou mit vliv dva
faktory
1. valivy odpor , tedy kvalita loziska v tom kolecku, kvalitni lozisko by
melo mit znaceni a dohledatelne parametry
2. valivy odpor mezi rekneme asfaltem a materialem toho kolecka, toto bude
funkci tvrdosti materilu toho kolecka neb v tomto pripade je valivy odpor
funkci plasticke deformace především toho kolecka.
Nejlepe pojedou ocelava kalena loziska po podlozce ze stejného matrose, je
to pripad toho loziska , kde rameno valiveho odporu bude  jen 0,000005m, pro
porovnani u pryze na asfaltu to je jiz jen cca 0.02m a pneumatik podle smesi
0.002-0.005m

Jak to poznat v krame, stoupnete si celou vahou na to kolecko a zmertena na
jake plose se dotyka podlozky, cim méně tim lepe.  

PN



More information about the Hw-list mailing list